فرماندار: شهرستان ری واحد صنعتی تعطیل ندارد

شهرستان ری در حوزه تجارت و صادرات جزو 10 منطقه برتر کشور است
فرماندار: شهرستان ری واحد صنعتی تعطیل ندارد

به گزارش ایرنا از فرمانداری ویژه شهرستان ری هدایت الله جمالی پور گفت: واحدهای صنعتی و صنفی بسته به نوع واحد، نوع تولید و نوع تقاضا در بازار، در سه، دو و یا یک شیفت فعالیت می کنند.
وی با اشاره به جایگاه ویژه شهرری در حوزه اقتصادی صنعتی گفت: واقع شدن چندین شهرک صنعتی و صنفی در شهرری اهمیت شهرری را در حوزه صنعتی در استان تهران چندین برابر کرده است.
جمالی پور با بیان اینکه شهرری پایگاه صنعتی صنفی استان تهران است، تصریح کرد: در مجموع حدود 18هزار واحد صنعتی و صنفی در شهرستان ری فعال هستند که از این تعداد حدود 3هزار و سیصد واحد بزرگ و کوچک در قالب شهرک های صنعتی و 14هزار واحد صنفی در واحدهای شهرک صنفی مستقر هستند و با ظرفیت کامل و یا متوسط، به ارائه خدمات و فعالیت مشغول هستند.
وی افزود: شهرک صنعتی شمس آباد و شهرک صنعتی تهران که یکی از مهمترین شهرک های صنعتی ایران است جایگاه صنعت شهرری را در حوزه صنفی در استان تهران متمایز کرده است.
جمالی پور به تنوع محصولات تولیدی شهرک های صنعتی اشاره کرد و اظهار داشت: تولیدات شیمیایی، تولیدات ساختمانی، قطعات خودرو، مصالح و لوازم ساختمان از جمله محصولاتی است که در این واحدها تولید می شود.
وی با اشاره به ویژگی خاص شهرری در بعد اشتغال، بیان کرد: طبق آمارهای اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی حدود 60هزار کارگر ماهر و نیمه ماهر در مجموع واحدهای مستقر در حوزه شهرستان ری مشغول خدمت هستند.
جمالی پور اضافه کرد: شهرستان ری به دلیل داشتن ثقل جمعیتی و تمرکز نیروی کار با داشتن مراکز تولیدی، صنعتی و صنفی متعدد، دارای جایگاه ویژه ای در حوزه اشتغال است.
وی به تعدیل نیروی 20درصد از واحد های صنعتی در شهرستان ری اشاره کرد که به دلیل شرایط مالی نامساعد اقدام به تعدیل نیرو کردند و اظهار داشت: این عمل با توجه به هزینه آموزش یک کارگر و نیروی انسانی ماهر برای واحد صنعتی تبعات بالایی دارد.
جمالی پور افزود: شهرستان ری در شرایط بحرانی اقتصادی و وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور نیاز به توجه بیشتری دارد تا از تعطیلی واحدهای صنعتی و تعدیل نیروی انسانی پیشگیری شود.
وی وضعیت اقتصادی کشور را نامطلوب دانست و تصریح کرد: با توجه به مشکلات سرمایه در گردش و وضعیت بازار، فعالیت برخی از واحدهای صنعتی از راندمان 100درصد به میزان 50درصد کاهش پیدا کرده که این واحدها به دلیل اینکه تولیداتشان در داخل و خارج مصرف می شود، با ظرفیت حداکثری خود به تولید مشغول هستند.
جمالی پور خاطرنشان کرد: تمام سیاست شهرستان بر این بوده که بتوانیم مانع تعدیل حداکثری نیرو بشویم و با همکاری و هماهنگی های صورت گرفته با واحدهای صنعتی و با کمک به واحدهای صنعتی این موضوع به حداقل رسیده است.
وی با تأکید بر اینکه هدف ما صیانت از اشتغال است، اضافه کرد: از واحدهای صنعتی حمایت خواهیم کرد تا این واحدها بتوانند با همان حداقل ظرفیت که تولید می کنند به فعالیت خود ادامه داده و مانع از تعدیل نیروی انسانی بشود.
جمالی پور با بیان اینکه صاحبان واحدهای صنعتی دو انتظار جدی از دولت دارند، تشریح کرد: اول اینکه صنعتگران به دنبال تأمین سرمایه در گردش با سود کم هستند و این امر در حال حاضر ممکن نیست چرا که پرداخت 20درصد سود تسهیلات، ضمن اینکه برای تولید کننده به صرفه نیست برای رونق اقتصادی نیز مفید نخواهد بود.
وی افزود: دومین نکته ای که صنعتگران از دولت انتظار دارند این است که جلوی واردات کالا گرفته شود و با تدبیر و مدیریت صحیح، تا جایی که ظرفیت تولید در داخل کشور وجود دارد برای حفظ حیات واحدهای صنعتی، از واردات بی رویه جلوگیری شود.
جمالی پور ادامه داد: باتوجه به ظرفیت و محدودیت های موجود توانستیم ارتباط منطقی و عالمانه با واحدها برقرار کنیم و برخی از مشکلاتی را که در اختیارات دولت بود، با تدبیر و درایت حل کنیم.
وی با اشاره به وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور اظهار کرد: مشکلات اقتصادی باعث شده است که در پایان سال برخی از واحدهای صنعتی تعدادی از نیروها را تعدیل بکنند که با همکاری و هماهنگی های صورت گرفته با واحدهای صنعتی تعدیل نیرو را که تبعات تولیدی زیادی به همراه دارد تا جایی که امکان داشت، به حداقل رسانده ایم.
جمالی پور با بیان اینکه در راستای تحقق یافتن سیاست های مقام معظم رهبری که درابتدای سال در قالب «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» ابلاغ فرمودند، تمام تلاش خود را به کار بسته ایم، تصریح کرد: یکی از اهداف ما در تحقق این امر، ایجاد ظرفیت های جدید و حمایت از تولید و واحدهای صنعتی است که بتوانیم مانع تعطیلی واحدهای صنعتی شده و با رونق این واحدها، ظرفیت تولید را افزایش بدهیم.

1105
19 تیر 1395 - 0:00