افزایش 60 درصدی بهره وری به دنبال پرورش ماهی در قفس

تولید 90 تن ماهی در 6 ماه
افزایش 60 درصدی بهره وری به دنبال پرورش ماهی در قفس

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، نغمه نظری در خصوص پروژه ساخت قفس پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی گفت: امسال بنا به فرمایش مقام معظم رهبری و نامگذاری سال به نام اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل به دنبال راه های افزایش بهره وری هستیم که یکی از این راه ها پرورش ماهی در قفس است.

وی ادامه داد: پرورش ماهیان خوراکی در قفس متفاوت از پرورش ماهی در آب های آزاد است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تصریح کرد: پرورش ماهی در استخرهای دو منظوره رشد چشمگیری در تولید داشته اما این کافی نیست و باید به دنبال بهره وری بیشتر بود.

نظری افزود: مدیریت تولید و نظارت بیشتر در روند تولید یکی از راه های افزایش بهره وری است همچنین پرورش ماهی در قفس سبب افزایش کنترل و آسان تر می شود.

وی ادامه داد: با پرورش ماهیان خوراکی در قفس می توانیم شاهد افزایش 60 درصدی بهره وری باشیم.

نظری به معرفی انواع قفس ها پرداخت و گفت: قفس با چارچوب طناب شناور بیشتر در چین و تایلند مورد استفاده قرار می گیرد و در این روش از طناب هایی که وزن کمتر دارند و شناور هستند، استفاده می شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: قفس پایه کششی نیز با الهام از انرژی در امواج دریا طراحی شده است همچنین قفس با چارچوب فلزی، مربع شکل است که پشت سد و مخازن از آن استفاده می شود.

نظری به مزیت پرورش ماهی در قفس نسبت به پرورش ماهی در مخزن های بتنی و خاکی اشاره کرد و گفت: در این روش امکان نگهداری متراکم ماهی نسبت به مخرن های بتنی بیشتر است ضمن اینکه در هر متر مکعب 25 کیلو می توان پرورش داد.

وی تصریح کرد: کنتر بهتر در بهداشت و پیشگیری از بیماری، مدیریت بهتر تولید و تغذیه ماهیان در مراحل مختلف سنی و با هزینه کمتر، سهولت در انجام مراحل درجه بندی و یک دست شدن ماهیان (سورتینگ)، هزینه پایین تر ساخت قفس نسبت به ساخت استخرها، سهولت در مشاهده و بررسی میزان تغذیه و ... از دیگر مزیت های پرورش ماهی در قفس در استخرهای ذخیره آب کشاورزی است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان تهران همچنین به مبانی اقتصادی پرورش ماهی در قفس اشاره کرد و افزود: در یک دوره 6 ماهه در چهار قفس 75 تنی با تراکم 17 کیلو در متر مربع 90تن ماهی می توان تولید کرد.

نظری گفت: اکنون بودجه برای پرورش دهندگان فراهم شده به این صورت که 16 درصد تسهیلات به آن ها اختصاص یابد، 80 درصد را وزارت جهاد متقبل می شود و 25 درصد را پرورش دهنده باید پرداخت کند.

 

1563
5 خرداد 1395 - 0:00