تک محصولی بودن چالش گلخانه های کشور

امکان کشت گوجه سبز، هلو و شلیل در گلخانه
تک محصولی بودن چالش گلخانه های کشور

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، خدادادی  گفت: با توجه به گستردگی کار، سازمان تحقیقات سبزی و صیفی و وزیر جهاد کشاورزی به این نتیجه رسیده اند که تحقیقات باغبانی را مستقل کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر هفت مرکز تحقیقات چای، سبزی و صیفی، میوه های سردسیری و ... داریم.

رئیس پژوهشکده سبزی و صیفی کشور با بیان اینکه گلخانه های کشور دارای چالش تک محصولی و دو محصولی است، بیان داشت: در حال حاضر 90 درصد کشت گلخانه ها به کشت خیار اختصاص دارد این در حالی است که از 36 محصول سبزی و سیفی، با توجه به شرایط کشور و محدودیت ها، تنها بر روی 16 محصول کار تحقیقاتی انجام می شود.

خدادادی در ادامه مطالب فوق تصریح کرد: این موضوع در کشور جدید، پیچیده و فنی است که با ساز و کار مناسب برنامه ریزی شود به طور حتم سودآوری به دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد: باید تحقیق کنیم که چه محصولی را می توان با توجه به شرایط هر روستا کشت کرد، ضمن اینکه توجه به میزان مصرف و تقاضای بازار نیز دارای اهمیتی دوچندان است.

رئیس پژوهشکده سبزی و صیفی کشور ادامه داد: در دنیا به صورت گسترده در خصوص توسعه کشت گلخانه ای بحث و برنامه ریزی می شود و با توجه به آب و هوای هر منطقه گلخانه ها احداث می گردد. وی به کشت فلفل در دنیا اشاره کرد و افزود: فلفل با فضای گلخانه سازگاری دارد و خوب رشد می کند ضمن اینکه در بازه زمانی 100 روزه برداشت می گردد.

وی به تنوع محصولات کشت گلخانه ای اشاره کرد و گفت: در کشت گلخانه ای طبیعت و نیاز دمایی حایز اهمیت است؛ متناسب با منطقه باید محصول انتخاب شود.

رئیس پژوهشکده سبزی و صیفی کشور با اشاره به اینکه بازار در تولید محصول نیز دارای اهمیت است، بیان داشت: باید در بازار داخل و اطراف کشور مطالعه انجام شود تا اگر افزایش تولید داشتیم، بازاریابی هم بنماییم.

خدادادی گفت: در بازه زمانی 10 ساله باید 40 هزار هکتار توسعه گلخانه داشته باشیم. وی افزایش راندمان آب، افزایش عملکرد در واحد سطح، اشتغالزایی و ... را از مزیت های کشت گلخانه ای دانست و افزود: می توان محصولات باغی مثل انگور، هلو، شلیل و حتی گوجه سبز را در گلخانه تولید کرد.

رئیس پژوهشکده سبزی و صیفی کشور همچنین به کشت طبقه ای اشاره کرد و گفت: در کشت طبقه ای تا 10 برابر می توان از فضا استفاده کرد و تولید را افزایش داد.

خدادادی تاکید کرد: نباید به لوکس کردن گلخانه ها تکیه شود بلکه سادگی واحدهای گلخانه ای نیز کافی می باشد.

1246
25 اردیبهشت 1395 - 0:00