گسترش همکاری با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی از طریق شرکت های دانش بنیان

بکارگیری تکنولوژی نوین در حوزه تولید موجب رشد بخش کشاورزی می شود
گسترش همکاری با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی  از طریق شرکت های دانش بنیان

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی معتقد است دانش آموختگان عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی که از ایده و تخصص برای تولید علم و فناوری بهره‌مندند، می‌توانند از ظرفیت‌های۱۳۰ شرکت‌ دانش بنیان استفاده کنند. این موضوع، همکاری و تعامل بیشتر بین دو سازمان را می‌طلبد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، شرکت‌هایی که به عنوان دانش‌بنیان شناخته می‌شوند، شرکت‌هایی هستند که در آنها تولید علم و فناوری حرف اول را می‌زند. این مراکز علمی در بخش‌های صنعت و خدمات، شکل ویژه خود را پیدا کرده و توسعه آنها سیر صعودی به خود گرفته است. این در حالی است که شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی هنوز به مرحله بلوغ نرسیده و نیاز به همکاری دستگاه‌های متولی از جمله سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و همچنین سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی دارد؛ این موضوع درست همان نقطه نظر اسکندر زند، رییس سازمان تات بود که تاکید فراوان بر گسترش همکاری دوجانبه میان این دو نهاد داشته و آن را در دستور کار قرار داده است.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: زمینه‌های همکاری با سازمان نظام مهندسی کشاورزی بسیار گسترده و در عین حال تعاملی برد-برد است.
اسکندر زند معتقد است که این همکاری‌ها می‌تواند در یک تقسیم‌بندی کلان به دو اصل اساسی تبدیل شود؛ یکی شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگری شرکت‌های خدمات فنی و مشاوره‌ای در عرصه‌های مختلف کشاورزی و دامپروری است. البته برای رسیدن به سطحی ایده‌آل، باید در مسیری حرکت کرد که تعاملات دو طرفه بین دو سازمان بیشتر شده و تولید و بهره برداری از علم در اولویت محققان و فارغ‌التحصیلان کشاوری قرار بگیرد.
زند ادامه داد: در این راستا بیش از ۲هزار شرکت خدمات فنی و مشاوره‌ای در سطح کشور تاسیس شده که نقطه عطف و پیشرفت قابل ملاحظه‌ایبرای نظام مهندسی کشاورزی محسوب می‌شود. هرچند ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها نشان می‌دهند که تعداد آنها می‌تواند افزایش یابد.
وی خاطر نشان کرد: در این میان ۱۳۰ شرکت دانش‌بنیان نیز وجود دارد که در اکثر موسسات تحقیقاتی زیرمجموعه تات، مستقر هستند. این شرکت‌ها معاف از مالیات بوده و از تسهیلات وامکانات مطلوبی برای تولید علم برخوردارند.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در پایان گفت: فارغ‌التحصیلان عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی که از ایده و تخصص برای تولید علم و فناوری بهره‌مندند، می‌توانند از این شرکت‌ها استفاده کرده و در این راستا تفاهمنامه‌هایی نیز بین دو سازمان به امضا رسیده است.

1245
22 اردیبهشت 1395 - 0:00