رشد بهره‌وری ۵,۱ درصدی برای بخش کشاورزی

تعیین تکلیف برنامه جامع بهره‌وری با تأکید بر آب تا شهریور ۹۵
رشد بهره‌وری ۵,۱ درصدی برای بخش کشاورزی

با توجه به اهمیت موضوع آب، تکلیف شده است که در برنامه جامع بهره‌وری کشور که متشکل از هفت برنامه است و یکی از برنامه‌های آن آب است، تا شهریورماه ۹۵ تدوین نهایی انجام شود و برای تصویب به هیأت وزیران برود.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران در مصاحبه ای مطبوعاتی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره وضعیت بهره‌وری در بخش کشاورزی با تأکید بر ملاحظات منابع آب کشور گفت: بهره‌وری آب در کشور به‌دلیل اختلاف نظرات قدیمی دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و نیرو منجر به آن شد که کارگروهی ویژه برای حل این اختلافات تشکیل شود.

رؤیا طباطبایی‌یزدی افزود: طی یک سال و نیم گذشته کارگروه بهره‌وری تلاش کرد تا دیدگاه‌های دو نهاد فوق را به یکدیگر نزدیک کند و در کنار آن ستاد فرماندگی اقتصاد مقاومتی، ۱۲ برنامه ملی را در نظر گرفت.

وی خاطرنشان کرد: نخستین برنامه به ریاست معاون اول رئیس جمهوری، برنامه ملی ارتقاء بهره‌وری نام گرفت که ذیل آن چهار طرح مصوب‌شده وجود دارد که ارتقاء بهره‌وری نیروی کار، سرمایه، آب و انرژی را تشکیل می‌دهد.

طباطبایی‌یزدی ادامه داد: در ذیل طرح آب، تعدادی پروژه مصوب شده، زیرا مسئله آب در کشور به اندازه‌ای مهم است که در نبود آن بسیاری از فعالیت‌ها مسکوت می‌ماند.

وی تصریح کرد: پروژه‌هایی در کمیسیون ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مصوب شد و منتظر ابلاغ معاون اول رئیس جمهوری هستیم، زیرا برنامه ملی بهره‌وری آب یکی از طرح‌های این پروژه است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران یادآور شد: در برنامه جامع بهره‌وری کشور، تکلیف شده است که هفت برنامه تا شهریورماه سال جاری تدوین شود و توسط رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به هیأت وزیران برده شود و تصویب نهایی بگیرد.

طباطبایی‌یزدی تأکید کرد: یک برنامه ارتقاء بهره‌وری آب در کارگروهی متشکل از بهترین اساتید دانشگاهی و متخصصان وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برای ارتقاء بهره‌وری آب و انجام فعالیت‌های مطالعاتی تشکیل شده است تا کارهای مطالعاتی در این زمینه اختصاصی باشد.

وی با اعلام اینکه ایران یکی از اعضای کشورهای عضو سازمان بهره‌وری آسیا است، اظهار داشت: برای کشورهای عضو، موضوع آب چندان اهمیتی ندارد، زیرا بیشتر آنها پرآب هستند؛ به‌گونه‌ای که ژاپن، اندونزی، هندوستان، کره جنوبی، تایوان و ویتنام مشکل آب ندارند.

طباطبایی‌یزدی همچنین گفت: ایران غربی‌ترین کشور سازمان بهره‌وری آسیایی است و به‌دلیل دارا بودن مشکلات جدی آب، دوره‌هایی اختصاصی با موضوع آب تاکنون برگزار شده است و در آینده نیز تعداد این دوره‌ها افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه افزود: با کمک سایر سازمان‌های بین‌المللی ازجمله کشورهای اروپایی قرار است وارد تعامل جدیدی شویم و از دانش متخصصان در زمینه آّب بهره بگیریم.

1064
22 اردیبهشت 1395 - 0:00