تشکیل پایگاه های ترویجی توسعه کشت گلخانه ای در پیشوا ، ورامین و پاکدشت

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی تهران خبر داد
تشکیل پایگاه های ترویجی توسعه کشت گلخانه ای در پیشوا ، ورامین و پاکدشت

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، غلامرضا تقوی در خصوص توسعه کشاورزی در راستای نیل به اهداف خوداتکایی گفت: این امر از ارکان مهم برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور محسوب می شود که دستیابی به آن جز از طریق به روزآوری و نوسازی ساختارهای کشاورزی بر پایه دستاوردهای علمی میسر نیست.

وی ادامه داد: اهمیت این مطلب با توجه به کشاورزی سنتی و اتکای بیش از حد بهره برداران به تجربه بیش از پیش نمایان می شود؛ از آنجاییکه بخش کشاورزی جایگاه مهمی در اقتصاد کشور دارد، اهمیت سرمایه گذاری در این بخش باعث می شود زیر ساخت ها و امور زیربنایی (شبکه های آبیاری، گلخانه ها، صنایع تبدیلی و تکمیلی و ...) از وضعیت خوبی برخوردار باشند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تصریح کرد: این امر باعث افزایش نرخ بهره وری، افزایش و نهایتا اقتصادی تر شدن تولید در بخش کشاورزی می شود.

تقوی افزود: کاهش نزولات آسمانی و ضرورت صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی باعث شده تا نگاه وزارت جهاد کشاورزی به سمت کشت های گلخانه ای معطوف شود از این رو توسعه کشت گلخانه ای از مواردی است که با حداکثر بهره وری آب، می تواند کمک موثری در مدیریت آب داشته باشد.

وی بیان داشت: امکان تولید خارج از فصل، افزایش مدت برداشت، کاهش هزینه تولید، افزایش بازده اقتصادی، و ... از مزایای کشت گلخانه ای است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در خصوص تشکیل پایگاه های ترویجی توسعه کشت گلخانه ای در پیشوا، ورامین و پاکدشت گفت: در راستای این طرح، روش های معمول را تجربه کرده ایم (پیامک و بازدیدهای ترویجی و ...) اما به این نتیجه رسیدیم که با راه اندازی پایگاه های اطلاع رسانی ثابت و سیار می توانیم طیف وسیع تری از بهره برداران را برای بهره وری بهتر به سمت این طرح سوق دهیم.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح کشت گلخانه ای در شهرستان های پیشوا، پاکدشت و ورامین انجام می گردد، گفت: این سه شهرستان قطب گلخانه ای محسوب می شود.

تقوی بیان داشت: اطلاع رسانی در زمینه توسعه کشت گلخانه ای در پایین ترین لایه های تولید نفوذ نکرده است بنابراین مناطق کانون تولید از این جهت که تحت تاثیر تبلیغات قرار بگیرند نیاز به کار جدیدتری دارد به همین منظور هدف اصلی از تشکیل پایگاه های ترویجی توسعه کشت گلخانه ای، اطلاع رسانی جامع و همگانی به جامعه هدف است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه جامعه هدف ما روستاها هستند، تصریح کرد: پایگاه های ترویج را با محتوای آموزشی روشنگری و آموزش و ترویج در کانون های تولید راه اندازی می کنیم.

تقوی بیان داشت: این طرح برای اولین بار در استان تهران و در سه شهرستان پیشوا، ورامین و پاکدشت به صورت پایلوت اجرا می شود؛ در حال حاضر این طرح آماده اجرایی شدن است و باید تبدیل به طرح عملیاتی و دستورالعمل شود.

وی ادامه داد: طرح تشکیل پایگاه های ترویجی توسعه کشت گلخانه ای بر اساس اولویت شهرستان ها ( شیب اراضی، شوری آب، حریم و ...) انجام شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: توان اجرایی طرح طی سال جاری در دو هزار هکتار است این در حالی است که اگر بتوانیم طرح را در یک هزار و 500 هکتار اجرا کنیم به ازای هر هکتار 280 هزار تن به تولید افزوده می شود.

1477
18 اردیبهشت 1395 - 0:00