کاشت یک میلیون نهال در تهران

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: امسال در هفته منابع طبیعی که در روزهای 15 تا 21 ماه جاری است حدود یک میلیون اصله نهال در اراضی استان تهران کاشت می شود.

علی کیان در نشست خبری هفته منابع طبیعی اظهار کرد: در هفته منابع طبیعی 150 هزار اصله نهال مثمر و غیرمثمر بصورت رایگان در سطح استان تهران توزیع می شود.
وی افزود: در تمامی شهرستانهای استان تهران ادارات منابع طبیعی آمادگی دارد تا این درختان را در روزهای 15 تا 21 اسفندماه بصورت رایگان در اختیار مردم قرار دهد ضمن آنکه در تهران نیز اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در خیابان مطهری آمادگی توزیع این درختان را بصورت رایگان دارد.
کیان با بیان اینکه استان تهران یک میلیون و 360 هزار هکتار وسعت دارد گفت: 80 درصد این اراضی ملی و جز منابع طبیعی، 919 هزار هکتار آن جز مراتع استان و 105 هزار هکتار جز اراضی بیابانی استان تهران است.
وی سرانه فضای سبز استان تهران برای هر نفر را حدود 42 متر مربع اعلام کرد .
مدیرکل منابع طبیعی استان تهران یکی از چالش های مهم این استان را کمبود فضاهای سبز و جنگل کاری عنوان کرد و گفت: یکی از طرحهای این اداره کل امسال طرح جنگل کاری در دامنه جنوبی البرز است که تا پایان امسال یک هزار هکتار از این اراضی جنگل کاری می شود.
وی در ادامه به پروژه های آبخیزداری استان تهران نیز اشاره کرد و گفت: در استان تهران مطالعات 118 پروژه آبخیزداری انجام شده که در 59 زیر حوزه به مساحت 417 هزار هکتار عملیات آبخیزداری برای کنترل آب های سطحی و روان آب ها انجام شده و در 16 زیر حوزه به مساحت 163 هزار هکتار، عملیات آبخیزداری در دست اجرا است.
کیان با بیان اینکه یکی از اقدامات اصلی ما بر اساس قانون حفاظت و بهره برداری حفاظت از منابع طبیعی این است که به افرادی که به عرصه های ملی تجاوز می کنند و یا آن را تخریب می کنند برخورد کنیم گفت: در سال 94 براساس تبصره یک ماده 55 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها در سطح استان 141 فقره اجرای حکم انجام شد و 185 هکتار از اراضی ملی تصرف شده از ید متصرفان خارج شد.
وی خاطرنشان کرد: برخی از پرونده های حقوقی که پیگیری می شود منجر به آرای قطعی محاکم تجدید نظر می شود و بعد از ابلاغ اجرا می شود که در سال 94، 34 فقره از این احکام اجرا شده و طی آن 29 هکتار از اراضی تصرفی از ید متصرفان خارج شده است.
مدیرکل منابع طبیعی استان تهران اضافه کرد: آمار تبصره یک ماده 55 به تفکیک شهرستان در حوزه شهرستان شمیرانات 77 فقره، حوزه دماوند 32 فقره، حوزه فیروزکوه 14 فقره، ملارد شش فقره، پاکدشت دو فقره، شهریار دو فقره و ورامین هفت فقره بود.
وی در ادامه به تثبیت مالکیت اراضی ملی و دولتی و اخذ سند تاکید کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 92 درصد اراضی بر اساس مدارک موجود سند به نام دولت صادر شده است.
کیان تاکید کرد: در سال جاری برای 67 هزار هکتار از اراضی که در گذشته سند دفترچه ای داشته اند سند تک برگ گرفته شده که با این سند دیگر هیچ کس برای محدوده مشخص نمی تواند سند دیگری اخذ کند.
وی در ادامه به ویژه برنامه های هفته منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: امسال هفته منابع طبیعی با شعار مدیریت جامع منابع طبیعی با مشارکت مردم با اجرای برنامه های مختلف برگزار می شود که یکی از سیاست های اصلی سازمان جنگل ها برای حفظ، احیا و توسعه پایدار منابع طبیعی استفاده از پتانسیل های مردم در این حوزه است.
کیان تاکید کرد: جشن 110 سالگی سازمان جنگل ها در روز 15 اسفند همزمان با روز درختکاری با حضور ریاست جمهوری در سالن اجلاس سران برگزار می شود.
وی خاطرنشان کرد: کاشت نهال ویژه طلاب، دانشجویان و دانش آموزان، تقدیر از خبرنگاران حوزه منابع طبیعی و توزیع نهال بصورت رایگان از دیگر برنامه های منابع طبیعی است.

1098
10 اسفند 1394 - 0:00