تفاهم نامه همکاری های کشاورزی ایران و آفریقای جنوبی

پیش نویس یادداشت تفاهم نامه همکاری های بخش کشاورزی بین معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی و معاون وزیر کشاورزی شیلات و جنگلداری آفریقای جنوبی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت

به گزارش روابط عمومی سازمان و به نقل از روابط عمومی معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در دیدار دکتر حسن رکنی با بکه چله معاون وزیر کشاورزی شیلات و جنگلداری آفریقای جنوبی دو طرف توافق کردند در زمینه های توسعه پژوهش و به اشتراک گذاری نتایج، انتقال مهارت ها و دانش فنی، برنامه های تحصیلی، آموزشی ، افزایش ظرفیت تولید و کارآمدی های زنجیره ارزش در کشاورزی، شیلات و جنگلداری از طریق رویکردهای به اشتراک و فراگیری با یکدیگر همکاری کنند.
براساس این گزارش، دو کشور ایران و آفریقای جنوبی همچنین به منظور حمایت از توسعه کشاورزی، شیلات و جنگلداری از طریق همکاری فنی و علمی در زمینه های خدمات نظارتی، زیست کشاورزی و توسعه تجارت و سرمایه گذاری در کشاورزی، شیلات و جنگلداری همکاری های خود را توسعه دهند.
این گزارش در ادامه یادآور شده است: با توجه به عضویت دو کشور کشور ایران و آفریقای جنوبی در جامعه کشورهای حاشیه اقیانوس هند، این روابط می تواند گسترش بیشتری یابد و نقش ایران و آفریقای جنوبی در این همکاری ها با توجه به موقعیت و توانایی های دو کشور بارزتر از دیگران است. علاوه بر این، حضور ایران در سازمان اقتصادی (اکو) و آفریقای جنوبی در جامعه توسعه جنوب آفریقا (سادک) محور همکاریهای منطقه ای جدیدی خواهد گرفت.
گفتنی است معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی در رأس هیئتی اقتصادی و فنی متشکل از دو بخش دولتی و خصوصی طی روزهای دوم تا هفتم اسفند ماه سالجاری از مراکز مختلف امور دام کشور آفریقای جنوبی بازدید کرد.
این گزارش در ادامه خاطر نشان ساخته است: بازدید از مؤسسه تحقیقاتی تولیدی دامپروری ARC IRENE و
ظرفیت های آن، زنجیره یکپارچه تولید مرغ DAY- BREAK CHIKEN در منطقه DELMAS، زنجیره یکپارچه شتر مرغ و مرکز فراوری محصولات جانبی شتر مرغ منطقه جورج، فعالیت های آبزی پروری در شهر ساحلی کیپ تاون شامل مرکز صید و فرآوری آبزیان با ظرفیت 60 تن فراوری انواع آبزیان در روز با توان صادراتی به 25 کشور دنیا و همچنین مرکز تحقیقات آبزی پروری با فعالیت های گسترده در ارتباط با پرورش انواع صدف، میگو و شاه میگو، امکانات و ظرفیت های زنبورداری و فرآوری محصولات جانبی و ... از برنامه های سفر هیئت ایرانی به کشور آفریقای جنوبی بود.
براساس این گزارش، پس از بررسی و تأیید پیش نویس یادداشت تفاهم نامه همکاری های کشاورزی بین معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی و معاون وزیر کشاورزی شیلات و جنگلداری آفریقای جنوبی، قرار است در سفر آینده رئیس جمهور کشور آفریقای جنوبی به کشورمان به امضاء روسای جمهور دو کشور برسد.
شایان توجه است دکتر رکنی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی را در این سفر، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام، رئیس حوزه آفریقا در دفتر امور بین الملل و سازمانهای تخصصی، مدیر عامل صندوق حمایت از زنبورداری، مدیر عامل شرکت سیمرغ پروران پارسه، رئیس هیئت مدیره مؤسسه تحقیقات و توسعه شترمرغ همراهی کردند.

1286
12 اسفند 1394 - 0:00