با حفظ منابع پایه تولید؛ تراز غذایی کشور را به صفر می‌رسانیم

وزیر جهاد کشاورزی:تراز غذایی کشور را به صفر می‌رسانیم
با حفظ منابع پایه تولید؛ تراز غذایی کشور را به صفر می‌رسانیم

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:در چارچوب برنامه اقتصاد مقاومتی و با حمایت دولت و تولیدکنندگان، تلاش می‌کنیم تراز غذایی کشور را با حفظ منابع پایه تولید، به صفر برسانیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس محمود حجتی در نشست خبری با بیان این که تراز غذایی کشور در چند سال اخیر وابسته و منفی بوده است، گفت: با توجه به توسعه اقتصادی، افزایش نرخ رشد در حوزه کشاورزی و تقاضاهای داخلی توانسته‌ایم موفقیت های چشمگیری به دست آوریم و تراز غذایی کشور را از منهای 8.1 میلیارد دلار در سال 92 به منهای 5.5 میلیارد دلار در سال 93 کاهش دهیم.
وی افزود: امید داریم تراز غذایی کشور تا پایان سال به کمتر از منهای 4 میلیارد دلار برسد.
حجتی بهبود تراز غذایی را ناشی از افزایش تولید داخلی و کاهش واردات و بخشی از ان را مربوط به کاهش قیمت های جهانی دانست.
وی بر حفظ منابع پایه آب، خاک، جنگل و مرتع تاکید و در عین حال تصریح کرد: ما برای تامین غذا، ناچاریم از منابع پایه تولید بهره‌برداری کنیم، اما نه به هر قیمتی و از این رو، نگاه ما در بهره‌برداری، حفظ این منابع است.
حجتی در مورد نرخ رشد بخش کشاورزی در برنامه ششم، اظهار داشت: نرخ رشد بخش کشاورزی را در برنامه ششم توسعه 5 درصد پیش‌بینی کرده‌ایم و این عدد دست یافتنی است.
وی گفت: در شش ماهه نخست امسال به رغم محدودیت‌ها، نرخ رشد بخش کشاروزی 5.7 درصد بود.
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به حفظ ذخایر استراتژیک کشور اشاره و آن را از تکالیف این وزارتخانه عنوان کرد و بیان داشت: دو سال و نیم قبل، ذخایر گندم به کمتر از 21 روز رسیده بود اما امروز این ذخایر برای بیش از 7 ماه است.
وی اضافه کرد: در مورد گوشت، مرغ، برنج، شکر، روغن و سایر محصولات استراتژیک نیز تکالیفی داریم که توانسته‌ایم از طریق تولید داخل و خارج، ذخایر ایمنی برای کشور ایجاد کنیم.
حجتی صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی را از اولویت‌های این وزارتخانه دانست و گفت: با حمایت دولت و مجلس در سال گذشته 160 هزار هکتار و امسال 150 هزار هکتار سیستم‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی اجرا شده است.
وی اجرای سالانه 400 هزار هکتار سیستم های آبیاری نوین را از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای صرفه‌جویی آب کشاورزی عنوان کرد.
وزیر جهاد کشاورزی با اذعان به اجرای سه طرح ویژه در راستای کاهش مصرف آب کشاورزی خاطر نشان کرد: سه طرح احیای 550 هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام، پروژه شبکه‌های آبیاری سیستان و طرح آب‌های مرزی با عنایت مقام معظم رهبری و پیگیری‌های رییس جمهوری در اختیار قرار گرفته که بخشی از آن مختص وزارت جهادکشاورزی و بخش دیگر اعتبارات، مشترک با وزارت نیرو است.
وی در مورد طرح 1.5 میلیارد دلاری توسعه منابع آب و خاک خوزستان و ایلام اظهار داشت: در حال حاضر 330 هزار هکتار از این طرح در دست اجرا است و از این سطح تاکنون 180 هزار هکتار را تحویل کشاورزان داده‌ایم.
حجتی ادامه داد:برای اجرای پروژه شبکه‌های آبی سیستان نیز 500 میلیون دلار به طور مشترک در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و نیرو قرار گرفته که از این مبلغ 400 میلیون دلار به بخش کشاورزی تخصیص یافته است.
وی افزود: در این طرح نزدیک به 400 میلیون متر مکعب آب از چاه نیمه‌ها با لوله و کنتور در مزارع تحویل 46 هزار بهره‌بردار می‌شود.
وزیر جهاد کشاورزی درباره طرح آب‌های مرزی نیز گفت: این طرح در سطح 400 هزار هکتار است که 200 تا 300 هزار هکتار آن با تفاهم وزارت نیرو از منتها الیه شمال غرب کشور تا حاشیه‌های جنوبی استان ایلام در دست اجرا می‌باشد.
وی تولید علوفه یونجه با آبیاری زیرسطحی و زارعت 15 هزار هکتار گندم با آبیاری تیپ را از ابتکارات در بخش کشاروزی خواند و تصریح کرد: در آبیاری زیرسطحی، تولید علوفه نسبت به آبیاری غرقابی 5 برابر افزایش یافته است.
حجتی تغییر فصل کشت از بهار به پاییز را از دیگر اقدام‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی دانست و گفت: با کاشت بذر چغندر در فصل پاییز، معادل یک دوم آب مصرفی در تولید این محصول کاهش نشان می‌دهد.
وی تولید چغندر در سال 92 را 3 میلیون و 400 هزار تن و سال گذشته 4 میلیون و 700 هزارتن عنوان کرد و اظهار داشت: امسال 5 میلیون و 700 هزار تن از این محصول تولید شده است که بیش از 300 هزار تن افزایش شکر حاصل از چغندر خواهیم داشت.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که مدیریت واردات شکر در افزایش انگیزه کشاورزان و تولید چغندرقند موثر بوده، یادآور شد: در سال 85 نزدیک به 2 میلیون و 500 هزار تن شکر وارد کشور شد در حالی که نیاز به واردات 500 هزار تن بود.
وی نیاز شکر مصرفی کشور را 2 میلیون و 100 هزار تن دانست و بر مدیریت تولید و واردات شکر مورد نیاز تاکید داشت.
خرید تضمینی گندم از 9.5 تن می گذرد
حجتی در مورد خرید گندم نیز پیش‌بینی کرد: سال آینده با توجه به تولید، بیش از 9.5 میلیون تن گندم به صورت تضمینی خریداری شود.
وی نیاز کشور به گندم با توجه به گندم خود مصرفی را حدود 13.5 میلیون تن اعلام کرد و گفت: امسال 2.5 میلیون تن گندم با تعرفه صفر وارد کشور شده که بیش از نیاز بوده است بنابراین با توجه به تامین ذخایر، واردات گندم در سال آینده را ممنوع اعلام کردیم.
وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان ساخت: امسال با تعرفه صفر درصد برای 4.5 میلیون تن واردات گندم، ثبت سفارش شده در حالی که تعرفه واردات گندم ترکیه 130 درصد می‌باشد.
وی افزود: بخش خصوصی برای واردات گندم و تبدیل آن به نشاسته، آرد یا ماکارونی می‌توانند بدون تعرفه، ورود موقت داشته باشند و پس از ایجاد ارزش افزوده، آن را صادر کنند.
تولید یک میلیارد نشا در سال گذشته
حجتی کشت نشایی را از طرح‌های مربوط به کاهش مصرف آب دانست و ابراز داشت: کشت نشایی 30 درصد مصرف آب را کاهش می‌دهد.
وی با بیان این که بسیاری از محصولات سبزی و صیفی با کشت نشایی تولید می‌شوند، تصریح کرد: سال گذشته بیش از یک میلیارد نشاء در کشور تولید شد.
وزیر جهاد کشاورزی، توسعه گلخانه‌ها را از طرح‌های محوری دانست و گفت: سطح گلخانه‌های کشور هم اکنون 9 هزار هکتار است و در برنامه اقتصاد مقاومتی سالانه 2500 هکتار توسعه گلخانه‌ها را داریم.
وی تاثیر کشت گلخانه‌ای محصولات کشاروزی را در کاهش مصرف آب، فوق‌العاده خواند و اذعان داشت: با انتقال تولید خیار از فضای باز به گلخانه ها، یک میلیارد متر مکعب معادل 3 برابر حجم مخزن آب سد کرج صرفه جویی می‌شود.
حجتی ادامه داد: به منظور توسعه گلخانه ها به رغم محدودیت های منابع مالی دولت، هیچ محدودیتی در ارایه تسهیلات بانکی نداریم.
وی به طرح محوری پرورش ماهی در قفس نیز اشاره کرد و یادآور شد: برای برنامه ششم توسعه، 200 هزار تن تولید ماهی از طریق پرورش در قفس برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: طبق ارزیابی‌های کارشناسان نروژی و مشاوران ایرانی، در دریای شمال و جنوب، ظرفیت یک میلیون تولید به روش پرورش در قفس داریم که پیش تر از این از آنظرفیت استفاده نشده بود.
وی با بیان این که امسال برای تولید 4 هزار تن ماهی در قفس هدف گذاری کردیم ،گفت: امیدواریم از این رقم هم بگذریم.
حجتی توسعه تولید گیاهان دارویی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: در مورد گیاهان دارویی، مزیت‌های زیادی وجود دارد که در چارچوب اقتصاد مقاومتی نیز به آن توجه شده است.
وارد کنندگان سازمان یافته میوه قاچاق باید شناسایی شوند
وی در پاسخ به پرسشی در مورد قاچاق میوه، گفت: شنیده شده بخشی از قاچاق میوه به طور سازمان یافته و با کانتینر به منظور ترانزیت صورت می‌گیرد و در میادین میوه و تره‌بار توزیع می‌شود که باید این افراد شناسایی شوند.
حجتی افزود: وزیر کشور به وزارتخانه‌ها و دستگاه های مربوطه دستور پیگیری ورود سازمان یافته میوه‌های قاچاق را داده و همه از جمله سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید در این زمینه اقدام های لازم را انجام دهیم.
وی بر ایجاد محدودیت در عرضه میوه‌های قاچاق در میادین میوه تاکید کرد و گفت: شورای شهر و شهرداری‌ها نباید اجازه دهند که میوه‌ها در میادین عرضه شود و با این کار باید فروش میوه قاچاق را غیراقتصادی کنند.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که 10 درصد نیاز روغن کشور از طریق تولید دانه‌های روغنی در داخل تامین می شود، اذعان داشت: طبق فرمولی که ارایه داده‌ایم، واردکننده‌ها با خرید دانه های روغنی کشاورزان اجازه دارند تا نسبت به تامین کسری روغن مورد نیاز کشور از طریق واردات اقدام کنند.
حجتی در مورد نرخ سود تسهیلات کشاورزی گفت: سود تسهیلات نسبت به سایر بخش ها کمتر و سقف آن 18 درصد است همچنین 10 درصد منابع صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی اختصاص می یابد.
وی خاطرنشان کرد:مقرر شده از سوی دولت 200 میلیارد تومان در اختیار بانک کشاورزی قرار گیرد که از طریق آن سود تسهیلات بخش کشاورزی 2 درصد کاهش می یابد.

1645
11 اسفند 1394 - 0:00