کشاورزی و امنیت غذایی توام با حفظ منابع جنگل‌ها و مراتع باید در نظر گرفته شود

کشاورزی و امنیت غذایی توام با حفظ منابع جنگل‌ها و مراتع باید در نظر گرفته شود
کشاورزی و امنیت غذایی توام با حفظ منابع جنگل‌ها و مراتع باید در نظر گرفته شود

به گزارش روابط عمومی سازمان به نقل از روابط عمومی سازمان امور اراضی کشور، دکتر قباد افشار در این نشست که با حضور نماینده فائو در ایران، جمعی از مدیران و کارشناسان سازمان امور اراضی، کارشناسان فائو و نمایندگان برخی از دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت جهادکشاورزی برگزار شد، تاکید کرد: برای استفاده از تجارب فائو و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و کشورهای پیشرفته در زمینه سازماندهی اراضی و همچنین حفظ حقوق مردم و مالکیت افراد و حقوق دستوری زمین، کارگروهی با مشارکت فائو اجرایی خواهد شد.
وی ادامه داد: موضوعاتی که در این کارگاه مورد تأکید قرار خواهد گرفت، استفاده از منابع آب و خاک به‌ویژه زمین به نحوی است که میزان تولید افزایش بیابد و بهره‌وری از آن به بیشترین میزان ممکن باشد.
رییس سازمان امور اراضی تصریح کرد: هدررفت منابع و همچنین فرسایش خاک از مهم‌ترین نکته‌هایی است که در کارگاه آموزشی فنی دستورالعمل‌های داوطلبانه مدیریت مسئولان مالکیت زمین، شیلات و جنگل‌ها مورد تأکید قرار می‌گیرد.
همچنین نماینده فائو در ایران امروز در این کارگاه آموزشی – فنی طی سخنان تصریح کرد: این کارگاه با هدف معرفی دستورالعمل‌های داوطلبانه در ایران و اقصی ‌نقاط جهان توسط فائو برنامه‌ریزی، اجرا و مدیریت می‌شود.
سرج ناکوزی افزود: به‌کارگیری دستورالعمل‌های داوطلبانه، مدیریت اثرگذار مالکیت زمین و شیلات را به همراه خواهد داشت و ظرفیت‌های تولید را در همه کشورها تقویت خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: این دستورالعمل‌ها به این دلیل تدوین شده است که می‌تواند قوانین توسعه پایدار با در نظر گرفتن منابع آب و خاک و مدیریت پایدار امور اراضی را به‌دنبال داشته باشد.
ناکوزی گفت: دستورالعمل‌های داوطلبانه منحصر به زمین نیست و در حوزه شیلات و جنگل‌ها نیز اعمال می‌شود.
نماینده فائو در ایران یادآور شد: حفاظت از منابع طبیعی به‌ویژه تلاش برای افزایش بازدهی کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی به شیوه پایدار از مهم‌ترین اهداف اجرای این کارگاه آموزشی است.
ناکوزی با تأکید بر اینکه مدیریت مسئولانه مالکیت زمین، شیلات و جنگل‌ها در سراسر دنیا و همچنین افزایش بهره‌وری از اراضی در قالب دستورالعمل‌های داوطلبانه تحقق پیدا می‌کند، گفت: مدیریت صحیح حق بهره‌برداری از منابع آب و خاک و از بین بردن فقر و همچنین امنیت غذایی و توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه تولید در دستورالعمل‌های داوطلبانه مورد توجه قرار گرفته است.
وی یادآور شد: برای افزایش مدیریت دانش و ارتقای فعالیت کشاورزی و همچنین ارتقای امنیت غذایی زمینه لازم پیش‌بینی شده و بر اساس چارچوب‌های توسعه فائو با ایران، تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده است که امروز نخستین کارگاه آموزشی آن با حضور کارشناسان مختلف اجرایی می‌شود.
نماینده فائو با اشاره به برخی از دستورالعمل‌ها تأکید کرد: استانداردهای بین‌المللی برای انجام بازه مدیریت زمین و ارتباطات آن و همچنین یک سند برای حل مسائل کاداستر و ثبت اراضی از جمله دستورالعمل‌های داوطلبانه است که امروز نخستین کارگاه آن برگزار می‌شود.
در این کارگاه که به مدت سه روز در مرکز آموزش سازمان امور اراضی کشور ادامه خواهد یافت، دو تن از کارشناسان فائو به تبیین مسائل مرتبط با دستورالعمل‌های داوطلبانه مدیریت مسئولانه مالکیت اراضی، شیلات و جنگل‌ها در قلمرو امینت غذایی خواهند پرداخت.

1559
10 اسفند 1394 - 0:00