تولید نژادهای ترکیبی برای حفظ مراتع کشور/ ایجاد ایستگاه‌های مواد ژنی دام سبک در سال آینده

تولید نژادهای ترکیبی برای حفظ مراتع کشور/ ایجاد ایستگاه‌های مواد ژنی دام سبک در سال آینده
تولید نژادهای ترکیبی برای حفظ مراتع کشور/ ایجاد ایستگاه‌های مواد ژنی دام سبک در سال آینده

با تولید نژادهای ترکیبی از دام‌های سبک پربازده و کاهش تعداد مولدان متکی بر مراتع، شاهد حفظ و حراست بیشتر از مراتع کشور خواهیم بود.
به گزارش روابط عمومی معاونت امور تولیدات دامی و نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مرکز اصلاح نژاد دام کشور طی برنامه‌هایی، به‌منظور ارتقای راندمان تولید و بهره‌وری از نژادهای بومی گوسفند و بز، همچنین بهره‌گیری از نژادهای خارجی در تولید ترکیب‌های ژنتیکی جدید جهت پرورش در سامانه‌های غیرمرتعی، برنامه‌های ویژه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است.
رئیس گروه اصلاح نژاد دام سبک گفت: قرار است در سال آینده ایستگاه‌هایی به‌منظور تولید مواد ژنی شامل اسپرم، جنین و دام زنده با هدف بهره‌گیری و توسعه عملیات اصلاح نژاد دام‌های بومی سبک در کشور ایجاد شود.
امیر طاهری یگانه با اشاره به طرح‌های اجرا شده در سال 94 افزود: به‌طور کلی می‌توان پروژه‌های اجرایی توسط مرکز اصلاح نژاد دام کشور را به شش گروه اصلی طبقه‌بندی کرد.
به گفته وی، ایجاد گله‌های هسته نژادهای خالص خارجی به‌منظور پرورش با هدف ارتقای تولید و اصلاح نژاد در سامانه‌های غیرمتکی به مرتع و همچنین ایجاد گله‌های تولید مواد ژنی و دام مولد به‌منظور اصلاح نژاد دام‌های سبک بومی کشور با سرمایه‌گذاری بخش‌های غیردولتی و علاقه‌مند ازجمله طرح‌های مهم اجرایی بوده‌اند.
طاهری یگانه درباره دو پروژه دیگر خاطرنشان کرد: تحت پوشش قرار دادن 70 هزار رأس میش مولد به‌منظور تولید ترکیب ژنتیکی گوسفند پربازده با استفاده از سهم خونی نژادهای گوسفند خالص خارجی در سامانه‌های غیرمتکی به مراتع و 18 هزار بز بومی مولد به‌منظور تولید ترکیب ژنتیکی بز شیری با مشارکت گله‌داران متقاضی از دیگر برنامه‌های سال جاری مرکز اصلاح نژاد محسوب می‌شوند.
ایجاد گله هسته بز شیری بومی با همکاری شرکت دانش بنیان نواندیش البرز و همکاری دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران، با هدف حفظ و حراست از نژادهای بز بومی شیری کشور و ارتقای راندمان تولید شیر و دوقلوزایی، همچنین ساماندهی برنامه‌های بهبود مدیریت پرورش و اصلاح نژاد گله‌های گوسفند و بز بومی برای پرورش در سامانه‌های متکی بر مراتع از دیگر پروژه‌هایی بود که رئیس گروه اصلاح نژاد دام سبک از آنها نام برد.
وی ادامه داد: از آنجا که نژادهای دام سبک بومی کشور به‌دلیل وجود نقاط ضعف در برخی از صفات مورد نیاز جهت پرورش در سامانه‌های غیر‌مرتعی به‌ویژه سامانه مزرعه‌ای در این دام‌ها عمدتاً مناسب پرورش در سامانه‌های متکی به مراتع هستند، استفاده از سهم خونی نژادهای خارجی باهدف رفع بعضی از این نقاط ضعف در برنامه‌های اصلاح نژادی دام سبک در دستور کار این مرکز قرار گرفته است.
طاهری یگانه در پایان تصریح کرد: عملا با تولید نژادهای ترکیبی از دام‌های سبک پربازده و کاهش تعداد مولدان متکی بر مراتع، کاهش فشار چرای دام در مراتع اتفاق خواهد افتاد و شاهد حفظ و حراست از مراتع کشور خواهیم بود.

1141
10 اسفند 1394 - 0:00