ایران و هلند سند توسعه همکاری های کشاورزی امضا کردند

ایران و هلند امروز سند توسعه همکاری های دو کشور در بخش کشاورزی را امضا کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی، این سند همکاری به امضای مهندس محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و هنک کامپ وزیر امور اقتصادی هلند رسید.
در مراسم امضای این سند همکاری، مهندس حجتی ضمن تاکید بر توسعه همکاری‌های مشترک دو کشور در بخش های مختلف کشاورزی، اولویت این همکاری را در زمینه آب و خاک اعلام کرد.
وی افزود: ایران به لحاظ تغییرات اقلیمی و محدودیت آب، به دنبال روش های صرفه جویی منابع آبی و حرکت به سمت کشت های متراکم و گلخانه است .
وزیر جهاد کشاورزی ادامه دهد: هلند کشور توسعه یافته صنعتی است، اما ما این کشور را بیشتر به لحاظ مسایل مربوط به آب و خاک، کشت های گلخانه‌ای و صادرات گل می‌شناسیم.
وی امضای این سند همکاری را آغازی مناسب برای همکاری های متقابل میان ایران و هلند دانست و انتقال تکنولوژی دانش فنی، مبادله ژرم پلاسم، فرآوری محصولات باغی و بازاریابی مشترک را با توجه به موقعیت ایران در خاورمیانه و کشورهای منطقه از دیگر زمینه های تعاملات دو کشور در حوزه کشاورزی عنوان کرد.
حجتی بر همکاری های آموزشی دو کشور به ویژه در زمینه تجهیزات آب و خاک تاکید ورزید و ابراز امیدواری کرد با تدوین برنامه های خوب در کشور بتوانیم در راستای همکاری برای توسعه منابع آب و خاک گام های مهم برداریم.
حجتی کشت محصولات ارگانیک را از ظرفیت های خوب برای همکاری مشترک ارزیابی کرد و اظهار داشت: ایران به لحاظ واقع شدن در منطقه گرم و خشک و مناطق کوهستانی ظرفیت های لازم را برای توسعه کشت ارگانیک دارد و در حال حاضر 70 هزار هکتار از اراضی مستعد برای کشت ارگانیک در ایران، شناسایی شده است.
وی در عین حال تصریح کرد: بازاریابی محصولات باغی منحصر به فرد مانند پسته و زعفران و برخی دیگر مانند خرما و انار مورد توجه ایران است.
وزیر جهاد کشاورزی تولید و تکثیر بذر قارچ خوراکی را از دیگر زمینه‌ها و علایق ایران برای توسعه همکاری اعلام کرد و خواستار سرمایه گذاری های مشترک و توسعه آموزش در این راستا شد.
گیاهان دارویی از دیگر موضوع های مورد بحث حجتی در این مراسم بود به طوری که وی به ظرفیت های بالقوه ایران برای کشت گیاهان دارویی اشاره کرد و اذعان داشت: بخش خصوصی دو کشور در حوزه کاشت، داشت، برداشت و اسانس‌گیری گیاهان دارویی می توانند فعال شوند.
حجتی بهره برداری از منابع طبیعی و کشت و برداشت گیاهان دارویی در این مناطق را از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی خواند و گفت: دو کشور می توانند در زمینه فراوری گیاهان دارویی و بازاریابی کار مشترک انجام دهند.
حجتی در همین حال خواستار تشکیل کار گروه مشترک با امضای سند همکاری میان دو کشور شد و افزود: نمایندگان کار گروه مشترک می توانند در مورد بررسی زمینه‌های همکاری و اجرایی شدن آن اقدام کنند.
صادرات، واردات و سرمایه گذاری سه حوزه همکاری مشترک
در این مراسم هنک کامپ وزیر امور اقتصادی هلند نیز خواستار همکاری های دراز مدت و پایدار با امضای این سند همکاری میان دو کشور شد و اظهار داشت: همکاری ما فقط در حوزه کسب و کار نیست بلکه باید میان دانشگاه ها و مراکز دولتی این همکاری افزایش یابد.
وی گفت: ایران به لحاظ برخورداری از منابع طبیعی، گستردگی اراضی، تنوع اقلیمی و جوانان تحصیلکرده به عنوان یک قدرت کشاورزی در منطقه شناسایی شده است.
کامپ افزود: برای ما روشن است که اولویت های ایران، ایجاد امنیت غذایی ، خودکفایی و بهره وری آب می‌باشد.
وی با بیان این همه یکی از تخصص های هلند، بهینه سازی مصرف آب است، اعلم کرد: در هلند برای تولید یک کیلوگرم گوجه فرنگی 4 لیتر آب مصرف می‌شود در حالی که کشورهای دنیا به ازای مصرف 50 لیتر آب یک کیلوگرم از محصول را تولید می کند.
کامپ به توانمندی کشورش در بهینه سازی تولید و بهره‌وری اشاره کرد و اظهار داشت: بهینه سازی تولید و بهره‌وری بخش کشاورزی هلند 5 برابر دیگر کشورهای اروپایی است.
وی صادرات، واردات و سرمایه گذاری را سه حوزه مهم تعاملات میان دو کشور در حوزه کشاورزی عنوان و تصریح کرد: هلند به عنوان یکی از کشورهای سرمایه گذار در دنیا شناخته می شود.

1455
3 بهمن 1394 - 14:23