وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: سهم 11درصدی بخش کشاورزی در اقتصاد ایران و 32 درصدی فضای...

وزیر جهاد کشاورزی با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما،سیاست ها،برنامه ها و اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای حل مسایل و چالش های بخش کشاورزی را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،مهندس محمود حجتی در این برنامه، با اشاره به گزارش بانک مرکزی،سهم بخش کشاورزی در اقتصاد ایران را 11 درصد و سهم این بخش در فضای کسب و کار را 32 درصد اعلام کرد و افزود:ما به دنبال افزایش تولیدات از طریق افزایش بهره وری و تبدیل کشاورزی معیشتی به کشاورزی اقتصادی هستیم.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد:در پی آن هستیم از طریق به کاربردن تکنولوژی دانش روز بتوانیم بهره وری را در بخش کشاورزی افزایش دهیم و در پی آن تولیدات افزایش پیدا کند تا بتوانیم با همین منابع آب و خاک که در اختیار بخش قرار دارد، تولید قابل قبولی داشته باشیم و با توجه به مزیت هایی داریم که تراز بازرگانی غذایی کشور را در چارچوب اقتصاد مقاومتی به صفر برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: در سال 92 این تراز 8 میلیارد دلار منفی بود در سال 93 به 5.5 میلیارد دلار منفی رسید و در سال 94 امیدواریم به همت کشاورزان، تولید کنندگان و برنامه ها و پشتیبانی های دولت و مجلس، این تراز یک میلیارد دلار دیگر کاهش پیدا کند.
مهندس حجتی یادآور شد:بهبود تراز بازرگانی غذایی کشور در حالی به دست آمده است که
که در سال گذشته 18 درصد بارندگی نسبت به سنوات گذشته کمتر بوده است.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: طی دو سال گذشته رشد قابل قبولی در بخش کشاورزی داشته ایم؛ در سال جاری نیز که با توجه به گزارش مرکز آمار در 6 ماهه اول سال، رشد بخش کشاورزی 5.7 درصد بوده است.
وی اظهار امیدواری کرد با توجه به برنامه ششم توسعه بتوانیم به طور متوسط در بخش کشاورزی 5 درصد رشد داشته باشیم و این عدد قابل دسترسی است.
مهندس حجتی درادامه با بیان این که مشکل کمبود آب در کشور از دیرباز وجود داشته و نیاکان ما نیز در طول تاریخ با این مشکل روبرو بوده اند،اظهار داشت: زحماتی که در تاریخ سرزمین ما در بحث قنوات و استفاده از سفره های زیرزمینی وجود دارد نشان از این مشکل بوده است و به غیر از بعضی نقاط محدود - مانند شمال کشور - در اغلب مناطق سرزمین مان مشکل کمبود آب و بی آبی را داشته ایم و مردم ما با توجه به محدودیت هایی از جمله ابزار و امکانات و دانش امروزی توانستند یک ملت قوی و آبرومند در طول تاریخ باقی بمانند.
وی تصریح کرد:امروز با توجه به دستاوردهای دانش بشری، ابزار و تکنولوژی که در اختیار است، با همین منابع آب و خاک و تنوع اقلیمی و در عین رعایت مسایل زیست محیطی می توانیم افزایش تولید داشته باشیم و در یک مدت میان دوره ای 6 الی 7 ساله و در صورت تامین الزامات می توانیم به این مهم دست پیدا کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به رشد تولید و خرید تضمینی گندم به عنوان خوراک اصلی مردم اظهار داشت: سال 92، 4میلیون و 800 هزار تن در سال 93، 6 میلیون و 700 هزار و امسال یعنی سال 94، 8 میلیون و 80 هزار تن خریداری شد که با توجه به محدودیت آب و خشکسالی به این رقم دست پیدا کردیم.
وی اضافه کرد:اگر خوب خدمات رسانی کنیم بذر و سایر نهادها را به موقع به دست کشاورز برسانیم مثل ماشین آلات و غیره ، پیش بینی کرده ایم که در چارچوب برنامه ای که داریم به طور حتم 500 هزار هکتار از اراضی که برای کاشت گندم است کاهش پیدا می کند ولی محصول ما به اندازه ای می شود که نیاز مملکت را به خوبی پاسخ خواهد داد.
مهندس حجتی خاطرنشان کرد:در 2 الی 3 محصول مانند ذرت دانه ای با توجه به محدودیت منابع آب و خاک و با شرایطی که در حال حاضر داریم و با توجه به تقاضای روز افزون ما در صنعت ناچار به واردات هستیم؛ گرچه افزایش تولید نیز در برنامه خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: در بحث دانه های روغنی که بیشترین وابستگی را داریم، طبق برنامه های ما در یک افق 10 ساله به لحاظ همه محدودیت هایی که در این ظرفیت داریم تا 70 درصد نیازمان را در داخل تولید می کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد:در راستای طرح افزایش خوداتکایی با رویکرد کاهش سطح زیر کشت باید عرض کنم که در بخش گندم بعضی از زمین ها به دلیل کم بازده بودن از مدار خارج می شوند و بخش های دیگر نیز تبدیل این کشت به کشت جایگزین به عنوان مثال کلزا که هم وابستگی و هم نیاز زیادی داریم که البته در تناوب کشت گندم نیز از نظر کارشناسی به این سمت توجه می شود.
وی با بیان این که ما طرح نکاشت در کشور نداریم،اظهار داشت: به دلیل محدودیت منابع آبی در بعضی مناطق، طرح الگوی کشت با توافق کشاورزان اجرایی خواهد شد؛ به عنوان مثال به جای چغندر بهاره با کشاورزان توافق کنیم گندم را که محصول زمستان است زیر کشت ببرند که مصرف آب نیز کاهش پیدا کند و پیش بینی شده که ما به التفاوت نیز به کشاورزان در این امر پرداخته شود.
وزیر جهاد کشاورزی در خصوص اعلام به موقع خرید تضمینی گفت: وزارت جهاد کشاورزی در مرداد ماه پیشنهاد خود را تقدیم دولت کرد؛به دلیل اینکه قبلا خرید تضمینی را در دولت تصویب می کردیم اما امسال برای نخستین بار این امر به شورای اقتصاد محول شد که یک مقداری تغییر دبیرخانه باعث بروز این مشکل شد.
وی درباره قیمت تعیین شده برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی اذعان داشت:در تعیین قیمت هم بحث منابع مالی مورد اهمیت است و هم آثار جانبی که در ارتباط با تورم وجود دارد البته پیشنهاد ما همیشه بالاتر از قیمتی است که تصویب می شود.
مهندس حجتی اظهار امیدواری کرد که بخشی از این کاهش مصوبه را در افزایش بهره وری دنبال کنیم و از سود کشاورز چیزی کم نشود.
وزیر جهاد کشاورزی در مود تامین نهاده ها گفت:بر اساس برنامه وزارتخانه،نهاده ها، چه آن بخشی که توسط محققین و تولید کنندگان ما دست یافتنی است و چه آن بخشی که باید وارد شود،باید به موقع در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
وی تصریح کرد:سیاست ما این است که به جای واردات محصول نهایی، بذر را وارد کشور کنیم. البته اساس کار بخش تحقیقاتی ما تامین تولید بذر داخلی با توجه به اقلیم کشور است.
مهندس حجتی درباره نژادهای مورد استفاده برای تولید مرغ در کشور گفت:خرید و واردات نژاد لاین توسط دولت مدیریت می شود و سایر نژادها هم ممنوعیتی برای واردات ندارند.
وی افزود: ما اعلام کرده ایم که هر نژادی که می تواند کارایی و ارزش افزوده بیشتری داشته باشد بتواند در بازار کار کند؛مرغدار خودش تشخیص می دهد که کدام نژاد برایش اقتصادی تر و مقاومتش به بیماری بیشتر است، ضریب تبدیل بالاتر و قیمت اقتصادی آن پایین تر است و در آن چارچوب حرکت می کند.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد:موسسات تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان مورد پشتیبانی و حمایت قرار می گیرند و این عزم در کشور برای استفاده از دستاوردهای داخلی وجود دارد.
وی با بیان این که در تولید سبزی، بذرهای هیبرید در دنیا وجود دارند و به کشور هم وارد می شود و از طرف دیگر نیز در داخل کشور چند شرکت داخلی مثلا در ارتباط با خیار توانسته اند تولید کنند که موفقیت بزرگی است؛ حال اگر بخواهیم همان بذرهای بومی و قدیمی خودمان را استفاده کنیم،در میزان مصرف آب و هم میزان تولید اقتصادی نیست.
مهندس حجتی تاکید کرد:ما نباید درهای اقتصاد را به روی خودمان ببندیم و مثلا در داراب با وارد کردن بذر پنبه توانسته بودند در هر هکتار 1.5 تا 2 تن پنبه بیشتر برداشت کنند؛حال از نظر اقتصادی با توجه به شرایط امروز کشور وارد کردن بذر پنبه صرفه اقتصادی بیشتری دارد تا وارد کردن محصول نهایی.
وی در خصوص واردات گندم توسط شرکت بازرگانی دولتی،اظهار داشت: با توجه به خرید بیش از 8 میلیون تن گندم از کشاورزان،شرکت بازرگانی به عنوان تنها شرکتی که آرد کشور را تامین می کند، امسال هیچ خریدی از خارج نداشته است و حدود 300 هزار تن که وارد شده است مربوط به سال گذشته بوده است و تولیدی که در کشور داشته ایم نیاز تمام کشور را تامین می کند.
وزیر جهاد کشاورزی درباره میزان تولید و واردات برنج گفت: حدود 2 میلیون و 200 هزار تن در کشور تولید می شود و حدود 3 میلیون و 200 هزار تن میزان مصرف برنج در کشور است و حدود یک میلیون تن باید وارد شود.
وی خاطرنشان کرد: از نیمه دوم سال گذشته اعلام کرده ایم که هیچ گونه ثبت سفارش برای واردات برنج انجام نشود و این محدودیت را نیز تا هفته گذشته نگه داشتیم و بعد از اتمام فصل برداشت در شورای اقتصاد تصمیم گرفتیم که برنج خارجی اگر جهت تامین کسری وارد کشور می شود،نباید قیمتش از مشابه برنجی که در داخل تولید می شود پایین تر باشد.در همین راستا هم تعرفه قابل قبولی پیشنهاد شده است و هم مابه التفاوت گذاشتیم. این سیاست در شورای اقتصاد مصوبه گرفت و ملزم شد در چارچوب یک بخشنامه کلی با هماهنگی وزارت صنایع تا قبل از فصل برداشت تجار می توانند اقدام به واردات کنند.
مهندس حجتی یادآور شد: طی دو سال اخیر حدود 120 هزار هکتار از اراضی سطح زیر کشت برنج را کاهش داده ایم چون با توجه به محدودیت های آبی که داریم در مناطقی به غیر از گیلان و مازندران برنج نباید تولید شود؛ البته این امر را با ترویج و توصیه این سیاست را دنبال کرده ایم و هنوز 120 هزار هکتار در استان هایی گوشه و کنار کشور برنج کشت می شود که آن هم باید کاهش پیدا کند.
وزیر جهاد کشاورزی در مورد تولید مرکبات و سیب در کشور گفت:وضع تولید ما علی رغم اینکه گرما تولید میوه را کاهش داده،امسال خوب بوده؛ بیش از 4.5 میلیون تن مرکبات تولید می کنیم که 2 میلیون و 400 هزارت تن پرتقال است همچنین 3 میلیون و 400 هزارت تن سیب تولید می کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در دنیا 100 میلیون تن مرکبات تولید می شود که کشور ما بیش از 4 درصد مرکبات دنیا را تولید می کنیم در حالی که ما یک درصد جمعیت دنیا هستیم .
مهندس حجتی درباره وضعیت تولید و خرید دانه های روغنی در کشور گفت: با وارد کنندگان دانه های روغنی و کارخانه های روغن کشی تفاهم کردیم تا میزان دانه روغنی که در داخل کشور تولید می شود-که سهمش حدود 7 الی 8 درصد نیاز کشور است- را آنان خریداری کنند و قیمت نهایی محصول را که سازمان حمایت تعیین می کند بفروشد تا محصول کشاورز روی دستش نماند.
وی گفت:در حال حاضر یک میلیون و 400 هزار تن روغن مصرف می کنیم که کمتر از 10 درصد آن را تولید می کنیم ولی ظرفیت خیلی بیشتر از این مقدار در کشور موجود است اگر الزامات اقتصاد تولید داخلی را تامین کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی در خصوص وضعیت تولید شکر اظهار داشت: ظرفیت خوداتکایی کشور در تولید شکر 70 درصد است و ما حدود 20 الی 30 درصد کسری داریم. در مورد شکر اعلام کردیم، امتیاز واردات برای تامین کسری شکر صرفا به کارخانه هایی که نیشکر و یا چغندرقند را از کشاورزان خریداری می کنند،داده می شود نه تصفیه کنندگان آن.
وی افزود:اگر بتوانیم چند کارخانه قند در مناطقی مانندخوزستان ایجاد کنیم، در یک افق 4 الی 5 ساله در تولید شکر کاملا خودکفا خواهیم شد و تا آن زمان هم خود کارخانه ها شکر را بیاورند تا از مزایای مابه التفاوت آن خودشان برخوردار باشند.
مهندس حجتی در مورد علت امحای 1700 تن سیب زمینی مربوط به استان فارس گفت: نزدیک به 5.5 میلیون تن سیب زمینی سالانه در کشور تولید می شود؛ دولت سال گذشته برای صادرات سیب زمینی کیلویی 150 تومان تسهیلات در نظر گرفت و خوشبختانه حدود 450 هزار تن هم سیب زمینی صادر شد.
وی افزود:با توجه به تازه خوری سیب زمینی های مورد اشاره که بهاره نیز بوده و خاصیت ماندگاریش فوق العاده پایین است،چون بازار کشش نداشته و روی دست کشاورز مانده بوده یا خیلی پایین تر از قیمت تمام شده از آنها خریداری می کنند، لذا دولت در ساز و کاری که در نظام برنامه ریزی شده به یک قیمتی تحت عنوان قیمت تضمینی از طریق شرکت های مباشر ما -که خرید تضمینی یا خرید مازاد بر تقاضای بازار محصولات را به عهده دارند-سازمان تعاون روستایی خریداری می کند.
وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: سازمان تعاون روستایی موظف است کحصول خریداری شده را در مناطقی که امکان توزیع آن است، توزیع کند و یا فراوری انجام دهد که تا کنون نیز انجام شده است؛ سالانه صدها هزار تن محصول این سازمان خریداری می کند. یا به نیازمندان داده می شود و در نهایت اگر در حال خراب شدن است خوراک دام می شود.
وی گفت:این سیب زمینی که امحاء شده از نظر بنده محصولی بوده است که حتی قابلیت تبدیل شدن به خوراک دام را نیز نداشته است؛ البته تیمی را مامور بازرسی کرده ام و موضوع در حال پیگیری است تا علت مشخص شود.
مهندس حجتی یادآور شد: قمیت های تضمینی قیمت هایی حداقلی و کف هزینه تمام شده است.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که فعالیت بخش کشاورزی یک زنجیره اظهار داشت:با همکاری شورای پول و اعتبار، تصویب شد تا تسهیلات بخش کشاورزی به جای 21 درصد با نرخ سود 18 درصدی از طریق بانک کشاورزی ارایه شود.
وی با اشاره به لزوم توسعه بازار های هدف گفت: یک عده کشورها دارای موافقت نامه گمرکی هستند مانند کشور ترکیه که سیب را با تعرفه 4 درصد وارد روسیه می کند. اما کشاورز و صادر کننده ما با 20 الی 25 درصد می خواهد اینکار را انجام دهد آنها همین الان 1200 الی 1300 تومان از ما جلو هستند. هر چند که قیمتش در ترکیه گرانتر خریده باشد .
مهندس حجتی با بیان این که در حال رایزنی برای حل این موضوع هستیم،خاطرنشان کرد: ما در محصولات آبزیان برای صدور به روسیه همین مشکل را داشتیم که در طی یکسال گذشته با مذاکرات زیادی که بخش دیپلماسی ما و وزارت امور خارجه و سفارتخانه داشتند،میگوی ما در حال صدور است؛ قبلا حتی موافقت نامه بهداشتی در این ارتباط نیز نداشتیم تا میگو صادر شود. در طی یکسال اخیر موافقت نامه ها با پیگیری به دست آمد و تعرفه 25 درصدی آن به 4 درصد رسید.
وزیر جهاد کشاورزی گفت:ما در توسعه بازار های هدفمان مشکلاتی داریم از جمله مسایل تحریم، کم کاری های گذشته بوده و امروز در دستور کاریمان قرار دارد و با جدیت تمام همه برای رفع این مشکلات در حال کار کردن هستیم.
وی در خصوص صادرات گوشت مرغ اذعان داشت: کشور کویت در حال حاضر از تمام دنیا مرغ وارد کشورش می کند اما ما نتوانستیم این بازار را به دست بگیریم؛ ما اگر امروز بازار داشته باشیم به راحتی می توانیم صادرات 100 هزارت تنی مرغ را به 500 هزار تن افزایش دهیم.
وزیر جهاد کشاورزی در زمینه صرفه جویی آب کشاورزی گفت: اساس کار ما در ارتباط با محصولاتی که داریم می کاریم و الگوی کشتی که توصیه می کنیم و همه برنامه ها حول محور آب است و جدای از برنامه های عادی که داریم که در این جا باید از عنایاتی که مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و مجلس شورای اسلامی داشته و دارند و منابع خوبی را به بخش َآب و خاک کشور در این دوره اختصاص داده اند،تشکر کنم؛یکی از پروژه ها، طرح 550 هزار هکتاری خوزستان است که سرمایه گذاری در آب و خاک در حال انجام است. همچنین 500 میلیون دلار در سیستان اختصاص دادند که آن هم در حال انجام است و در سایر مناطق غرب و شمال غرب کشور این منابع هزینه می شود.
وی خاطرنشان کرد:سال گذشته ما حدود 18 درصد بارندگی کمتر داشتیم و طبق گفته جناب مهندس چیت چیان،حدود 5 الی 6 میلیارد متر مکعب هم به نسبت به سال های قبل از ذخایر زیر زمینی کمتر استفاده کردیم و حدود 7 الی 8 میلیون تن محصول اضافه تولید کردیم؛ این نشانه صرفه جویی آب در بخش کشاورزی است.
وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: بکارگیری روش های نوین آبیاری، کشت نشایی، کشت های متراکم و گلخانه ای و استفاده از بذور مقاوم به شوری و بذور زودرس از جمله برنامه های ما برای صرفه جویی در مصرف آب است.
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: کشاورزی بیشترین سهم آب بری را دارد اما کشاورزان ما نیز قدر آب را می دانند؛ همه باید دست به دست دهیم تا از طریق فعالیت های مختلف در زمینه کاهش مصرف آب اقدام نماییم.

1457
3 بهمن 1394 - 14:20