افزایش 2 برابری تولیدات کشاورزی کشور با مهندسی کشاورزی

امکان افزایش راندمان تولید و حتی سطح زیر کشت و تامین غذای 150 میلیون نفر با همین میزان بارش و منابع آب وجود دارد.
افزایش 2 برابری تولیدات کشاورزی کشور با مهندسی کشاورزی

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی با بیان اینکه با کشاورزی مهندسی شده امکان افزایش راندمان تولید و حتی سطح زیر کشت و تامین غذای 150 میلیون نفر با همین میزان بارش و منابع آب وجود دارد، گفت: کشاورزی با 20 درصد حمایت دولت از خوردو، 200 درصد عایدی دارد.

علیرضا بزرگی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر اظهار کرد: یکی از ملزومات بخش کشاورزی توسعه سرمایه گذاری است، اما متاسفانه جذابیت لازم را برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به اندازه مورد نیاز ایجاد نکرده ایم.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی ما به جای جذب سرمایه، فرار سرمایه و نیروی انسانی را شاهد هستیم، افزود: فرار سرمایه باعث فرار نیروی انسانی و خالی شدن روستا‌ها شده که این برای بخش کشاورزی خیلی خطر ناک است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران ادامه داد: خیلی از معضلات اقتصاد و اجتماعی کشور به دلیل فرار سرمایه از بخش کشاورزی است، به طوری که حاشیه نشینی و دست فروشی‎ها رایج کشور نیز ناشی از همین امر است.

رکود بخش کشاورزی ناشی از تصمیمات اشتباه قبلی و سوء تدبیر‌های فعلی

بزرگی با بیان اینکه رکود اقتصاد ما ناشی از تحریم ها، تصمیمات اشتباه قبلی و سوء تدبیرهای فعلی است، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم بخش کشاورزی از وضعیت فعلی خارج کرده و رونق دهیم، نیاز به تزریق نقدینگی وجود دارد و بخشی از این سرمایه باید از طریق همین فرصت‌های پسا تحریم با شرط جذب سرمایه گذاری‌ها برای تولید کالا و خدمات صورت گیرد.

وی اظهار کرد: به دلیل اینکه بخش کشاورزی نتوانسته است ارزش افزوده خوبی ایجاد کند، بخش از سرمایه‌ها به سمت دلالی و سفته بازی رفته است که بازگشت این سرمایه ها نیز به رونق تولید کمک می‌کند.

کشاورزی با 20 درصد حمایت دولت از خوردو، 200 برابر عایدی دارد

این مقام مسئول با اشاره به اینکه، دولت باید بخش کشاورزی را نیز ببیند، گفت: بر اساس قانون 25 درصد از تسهیلات بانک‌ها باید به سمت بخش کشاورز ی حرکت کند،اما این امر تنها بر روی کاغذ است و بانک مرکزی، بانک‌ها، مجلس و دولت پیگیر این موضوع نیستند.

وی یادآورشد: با وجود ممنوعیت ورود محصولات کشاورزی به کشور ما شاهد این هستیم که محصولات کشاورزی به کشور وارد می‌شود، اما در صنعت خودرو سازی ما که قدرت رقابت جدی نیز ندارد، برای حمایت از آنها، واردات خودورو خارجی را با سخت گیری و تعرفه های بالایی دنبال می‌کنیم.

این مقام مسئول بخش کشاورزی با بیان اینکه میزان تولید پسته، خرما وانار ایران در جهان غیر قابل رقایت است، گفت: در صورتی که دولت 20 درصد حمایت‌های خود از صنعت خودرو سازی را به بخش کشاورزی اختصاص دهد، 200 درصد از بخش خودرو برای کشور و اقتصادی ملی عایدی دارد.

وی افزود: دولت اگر می‌خواهد به اقتصاد کشور کمک کند یا دست آورد‌های هسته ای خود را نمایان کند، باید به بخش کشاورزی توجه ویژه تر داشته باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزیو منابع طبیعی استان تهران با اشاره به اینکه بخش کشاورزی به نهاده‌های ارزان قیمت و با کیفیت به عنوان مشکلات زیر ساختی نیاز مبرم دارد، ادامه داد: در صورتی که نهاده های دامی، ماشین آلات، سم، کود، بذر و دارو در شرایط بهتری به دست کشاورزان برسد، بخش کشاورزی نیز رشد بهتری خواهد داشت.

کمک به تولید کننده بخش کشاورزی، کمک به مردم است

وی خاطر نشان کرد: اگر تنها موارد یاد شده نیز با کیفیت و در زمان مناسب به دست کشاورزان برسد، حتما در بخش کشاورزی افزایش تولید و کاهش قیمت تمام شده خواهیم داشت و مصرف کنندگان نیز با قیمت کمتری می‌توانند این محصولات را خریداری کنند.

بزرگی تصریح کرد: به ظور مثال اگر نهاده‌های تولید ارزان قیمت در اختیار کشاورزان قرار گیرد، قیمت تمام شده شیر خام کاهش می یاید. اما دامداران ما در شرایط فعلی سبوس، جو، دارو و ... را به قیمتی بالا تر از قیمت های جهانی خریداری می‌کنند.

وی افزود: در این شرایط آنها را مجبور به فروش محصول خود به قیمت مشخص می‌کنیم ،که این قیمت نیزامکان اجرا ندارد و دامداران محصولات خودرا با ضررو ضیان به صنایع لبنی می‌فروشند.

وی افزود: پوکی استخوان و مشکلات بهداشتی کشور ناشی از همین عدم حمایت ها از بخش کشاورزی است اما درعوض این مبالغ را در بخش درمان از طریق افزایش بودجه هزینه می‌کنیم و برای وزیر بهداشت کف می‌زنیم.

بخش کشاورزی ظرفیت پذیرش 50 درصد اشتغال کشور را دارد

بزرگی با اشاره به اینکه کمک به تولید کننده بخش کشاورزی، کمک به مصرف کنده است، اظهار کرد: نگاه دولت و مجلس باید به بخش کشاورزی عوض شود. این بخش در حال حاضر مورد بی مهری قرار گرفته است.

این مقام مسئول گفت: 13.5 درص از تولید ناخالص ملی در اختیار بخش کشاورزی قرار دارد، اما این رقم تا دو برابر قابل افزایش است یعنی تا دوبرابر سرمایه گذاری فعلی در بخش کشاورزی نیاز به سرمایه گذاری جدید داریم.

وی با بیان اینکه 25 درصد از اشتغال در حوزه کشارزی است، یادآورشد: بخش‌های تولید، صنایع، خدمات و بازرگانی کشاورزی امکان افزایش جذب نیروی انسانی به میزان 50 درصد اشتغال کشور را دارند.

امکان توسعه 2 برابری سطح زیر کشت کشاورزی با در نظر گرفتن منابع آب فعلی وجود دارد

وی با بیان اینکه در حال حاضر 36 میلیون هکتار زمین مستعد کشت در کشور وجود دارد که تنها 16 میلیون هکتار آن زیر کشت رفته است، گفت: در صورتی که در بخش‌های مختلف کشاورزی از جمله آب، سرمایه گذاری‌های لازم صورت گیرد، امکان توسعه سطح زیر کشت کشاورزی نیز وجود دارد.

کشاورزی مهندسی غذای 150 میلیون نفر را در داخل کشور تامین می‌کند

وی افزود: در صورتی که کشاورزی مهندسی و علمی در کشور داشته باشیم و منابع پایه و محیط زیست به خطر انداخته نشود و هدر رفت منابع نداشته باشیم، می توانیم 300 میلیون تن محصول کشاورزی و برای 150 میلیون نفر غذا درداخل کشور تولید کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران، ادامه داد: با همین میزان آب موجود و نزولات در کشور غذای 80 میلیون نفر در صورت مهندسی سازی کشاورزی به راحتی قابل تامین است و باید برای صادرات مازاد برنامه ریزی کرد و در چاه‌های نفت را به تدریج بست اما به دلیل وجود نفت این ضرورت در کشور احساس نشده است.

وی در پایان تصریح کرد: در صورتی که دولت از سازمان مردم نهاد برای تولید و انتقال دانش در بخش کشاورزی حمایت کند، رونق و بهره‌وری در بخش کشاورزی افزایش می‌یاید

1323
3 بهمن 1394 - 14:04