راه اندازی سامانه مانیتورینگ سموم

توسط حفظ نباتات در استان تهران
راه اندازی سامانه مانیتورینگ سموم

 آفت کشهای نباتی یکی از حساسترین کالاهای مورد نیاز در بخش کشاورزی می باشند که تأثیر به سزای آن در چرخه های زیست محیطی و حیات و بهداشت انسانی، و نیز نگهداشت و سلامت محصولات کشاورزی ضرورت کنترل مصرف، موجودی و گردش این کالا را اجتناب ناپذیر می نماید . متاسفانه در شرایط موجود سموم کشاورزی به صورت بی رویه توزیع و مصرف می گردد که سالانه منابع قابل ملاحظه ای از سرمایه های کشور در ارتباط با این کالا هزینه می شود و در صورت مصرف نابجا علاوه بر از بین رفتن محصولات کشاوزی چه بسا سلامت جامعه نیز دچار مخاطرات جبران ناپذیر گردد . 

 سازمان حفظ نباتات کشور در راستای ماموریت های سازمانی خویش به منظور ساماندهی واردات، تولید، توزیع و مصرف آفت کش های نباتی طرح مطالعه، طراحی، ساخت و استقرار سامانه مونیتورینگ آفت کشهای نباتی را در دستور کار خویش قرار داده است که اولین و اساسی ترین هدف این طرح "ایجاد یک پایگاه داده است که کلیه اطلاعات مربوط به آفت کش های نباتی رابه هنگام نگهداری نماید."
 علاوه بر هدف کلی فوق با اجرای موفق این طرح می توان به اهداف مهمی شامل: اطلاع از وضعیت مصرف، از استفاده بی رویه و همچنین مصارف غیر صحیح سم جلو گیری نموده و بر اساس اطلاعات جمع آوری شده در راستای آسیب شناسی این مسأله چاره اندیشی گردد، با کنترل فرآیند توزیع سم، به شکل ریشه ای از توزیع سموم غیر مجاز و معیوب و یا قاچاق سم جلوگیری می گردد.
 مهمترین ویژگی این سامانه بهره گیری از فناوری ساخت در بستر اینترنت می باشد و بدینوسیله می توان اطلاعات مورد نیاز را در سطح کشور و بصورت لحظه ای در پایگاه داده متمرکز نگهداری کرد و با توجه به تنوع کاربران این سامانه که از سطح مدیران و کارشناسان سازمان حفظ نباتات کشور تا فروشگاه های سم در سطح کشور گسترده می باشد، جامعیت و سهولت کاربری ویژگی اساسی دیگر این سامانه می باشد .
 یکی از مهمترین موضوعاتی که در کنار سایر فعالیت های بخش کشاورزی دغدغه مسئولان و مصرف کنندگان محصولات کشاورزی است، اقتصادی کردن تولید، حفظ منابع پایه تولید و پایداری تولید در کنار تولید محصولات سالم و ارگانیک در بخش کشاورزی است.

 مهم ترین هدف از راه اندازی سامانه مانیتورینگ سموم و جلوگیری از فعالیت فروشندگی های غیر مجاز و همچنین کنترل سموم قاچاق در راستای تولید محصول سالم و حفظ بهداشت و سلامت جامعه می باشد.

 

3539
31 فروردین 1395 - 0:00