48 هزار هکتار سطح گلخانه های کشور تا افق 1404 افزایش می یابد

48 هزار هکتار سطح گلخانه های کشور تا افق 1404 افزایش می یابد
48 هزار هکتار سطح گلخانه های کشور تا افق 1404 افزایش می یابد

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت:استفاده از شیوه های نوین آبیاری و روکش های پلاستیکی پلیمری در 450 هزار هکتار از اراضی سبزی و صیفی ضروری است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمدعلی طهماسبی در اولین هم اندیشی فنآوری فیلم های پلیمری در کشاورزی با اشاره به اینکه توسعه گلخانه و انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه از اولویت های وزارت جهاد کشاوزی است ، افزود:
160 هزار هکتار مزرعه گوجه فرنگی، 134 هزار هکتار هندوانه ، 76 هزار هکتار خربزه و 68 هزار هکتار خیار در فضای باز کشت می شود که باید برای افزایش بهره وری آب، تحت پوشش روش های نوین آبیاری قرار گیرد.
وی استفاده از روکش های پلاستیکی پلیمری را از راهکارهای افزایش بهره وری آب در مزارع فضای باز دانست و گفت: این روکش های پلاستیکی روی کرت های سبزی و خاک قرار می گیرد تا از تبخیر آب جلوگیری کند ، بنابراین خاک همیشه مرطوب و نمناک است.
در این روش از آبیاری قطره ای یا نواری هم برای آبیاری کرت ها که زیرپوشش های پلاستیک پلیمری قرار دارد ، استفاده می شود.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: از پلاستیک های پلیمری در پوشش های گلخانه ای نیز استفاده می شود و می توان از پلیمرها در سیلوسازی علوفه ای در دامداری ها نیز استفاده کرد.
طهماسبی گفت: بازار خوبی برای پوشش های پلیمری در داخل وجود دارد بنابراین فرصت خوبی برای سرمایه گذاران است تا سرمایه گذاری کنند.
وی تأکید کرد: مواد پلیمری و پلاستیک های پلیمری باید سازگار با محیط زیست باشد تا آسیبی به محیط زیست و خاک وارد نشود.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: پلاستیک ها و پوشش های پلاستیکی پلیمری باید از موادی تولید شود که امکان جمع آوری و بازیافت داشته باشد و ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز بازیافت نیز در داخل تولید یا وارد شود تا در آینده اجرای این طرح ها به معضل زیست محیطی تبدیل نشود.
طهماسبی گفت: استفاده از پوشش های پلاستیکی پلیمری سبب افزایش تولید سبزی و صیفی در مزارع می شود.
اختصاص ردیف اعتباری جدید برای طرح توسعه گلخانه ها
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از اختصاص ردیف اعتباری جدید دو هزار میلیارد تومانی برای توسعه گلخانه ها در کشور خبر داد.
طهماسبی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته 400 طرح گلخانه ای به معاونت باغبانی ارائه شده است افزود: ارزش اجرای طرح های گلخانه ای 5 هزار میلیارد ریال است و برای امسال نیز 1450 هکتار طرح گلخانه ای به ارزش دو هزار و 9 میلیارد تومان در دست اجراست.
وی گفت: علاوه بر این 766 میلیون دلار اعتبار ارزی نیز برای اجرای 1100 هکتار گلخانه از منابع صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: به تازگی دو هزار میلیارد تومان دیگر نیز از منابع اعتباری بانک کشاورزی برای اجرای طرح های توسعه گلخانه اختصاص یافته است.
طهماسبی گفت: توسعه گلخانه به علت افزایش بهره وری آب و منابع پایه تولید ، اشتغال پایدار ، تولید مستمر ،‌افزایش کیفیت محصولات کشاورزی و تولید محصولاتی با قابلیت صادراتی از طرح های محوری اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی است.
وی افزود: براساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است تا سال 1404 علاوه بر 10 هزار و 600 هکتار گلخانه موجود 48 هزار هکتار گلخانه دیگر نیز به بهره برداری برسد.

1584
10 اسفند 1394 - 0:00