وزیر جهاد کشاورزی: طرح افزایش تولید دانه‌های روغنی با جدیت اجرا می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی،طرح افزایش تولید دانه‌های روغنی به طور جدی اجرا خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس محمود حجتی در سومین گردهمایی سراسری مدیران جهاد کشاورزی برای آغاز سال زراعی 95-94 اظهار داشت: بنابر تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص مراقبت از واردات، طرح افزایش تولید دانه‌های روغنی با وجود کارشکنی‌های کسانی که منافعشان در واردات 4 میلیارد دلاری روغن به کشور نهفته است، اجرا خواهد شد.
وی افزود: در این راستا، تولید دانه‌های روغنی و تولید کلزا در تناوب کشت با گندم، تقویت خاک و حمایت از زنجیره تولید، با افزایش بهره‌وری، استفاده از بذور مناسب و استفاده از آخرین یافته‌های تحقیقاتی و علمی توسعه می‌یابد.
مهندس حجتی با اشاره به رکود حاکم بر اقتصاد جهانی به دلیل کاهش قیمت نفت و عدم استفاده از دانه‌های روغنی در سوخت‌های بیودیزل،خاطرنشان کرد: وضعیت بازار روغن خام در جهان با افت قیمت روبرو است.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید محصولات راهبردی در کشور، گفت: استانداردسازی تولید و واردات و مصرف انواع کود و سم در کشور به عنوان دو عنصر موثر در تولید محصولات کشاورزی سالم در گذشته مغفول مانده بود که در دولت یازدهم مورد توجه قرار گرفت و ثمره آن تولید محصولات کشاورزی به ویژه محصولات راهبردی در کشور است.
این مسوول با اشاره به عملکرد دو حوزه آب و خاک و حفظ نباتات در پرداختن به موضوع سم و کود، خاطرنشان کرد: در دو بحث کود و سم برای فراهم کردن سلامت آحاد جامعه، به همت مسوولان باید تلاش ‌کنیم تا با شتاب زیاد، عقب‌افتادگی گذشته را جبران کنیم.
وی افزود: در آینده‌ای نزدیک هر کودی باید گواهینامه ثبت و برچسب کنترل دوره‌ای و نظارت داشته باشد وگرنه قاچاق محسوب شده و باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرد و در خصوص سم نیز باید نظارت لازم صورت گیرد تا در جای خود مصرف شود.
حجتی با اشاره به کاهش 10 میلیارد متر مکعبی آب اختصاص داده شده به بخش کشاورزی در سال گذشته، گفت: با این وجود، با برنامه‌ریزی و اقدامات وزارت جهاد کشاورزی از جمله اجرای سامانه‌های نوین آبیاری، توسعه کشت های گلخانه‌ای و نشایی، معرفی بذور مقاوم و مشارکت بهره‌برداران، تولید محصولات کشاورزی افزایش یافته است.
وی ادامه داد: با وجود کاهش آب اختصاص داده شده به بخش کشاورزی، امسال تولید گندم افزایش یافته است و با آبیاری زیرسطحی و نشاءکاری سبزی و صیفی صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی صورت گرفته است.
وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر مدیریت مصرف آب در همه بخش‌ها، گفت: برای جلوگیری از مصرف آب باید از تبخیر آب پشت سدها و مصرف بی‌رویه در چمن‌ شهرها نیز جلوگیری شود.
به گفته وی، تحقیقات پژوهشگران بخش کشاورزی، ماشین‌آلات کشاورزی برای تسطیح اراضی، نوع کشت و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای جزو طرح‌های محوری وزارت جهاد کشاورزی برای صرفه‌جویی در مصرف آب است.
مهندس حجتی اظهار داشت: جهت‌گیری ما باید به سمت خصوصی‌سازی خدمات و پشتیبانی تولید باشد و باید به جایی برسیم که به جای شرکت‌های حمایتی و پشتیبانی، خدمات پسین و پیشین در نهادهای مردمی با کمک تعاونی‌ها صورت گیرد.
وی خدمت به کشاورزان را توفیقی برای بخش کشاورزی دانست و بر حمایت از تولید کنندگان و نهاد‌های مردمی تاکید کرد.

1570
30 دی 1394 - 11:02