دستورالعمل ساماندهی و صدور مجوز واحدهای گلخانه کوچک مقیاس تا نیمه اردیبهشت ابلاغ می شود

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶
دستورالعمل ساماندهی و صدور مجوز واحدهای گلخانه کوچک مقیاس تا نیمه اردیبهشت ابلاغ می شود

 

با ابلاغ دستورالعمل ساماندهی و صدور مجوز گلخانه های کوچک مقیاس، واحدهای گلخانه ای با سطح زیر ۳ هزار متر مربع اجازه تاسیس و فعالیت می یابند.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران و به نقل از کارشناس مسئول صدور مجوز واحدهای گلخانه ای و قارچ خوراکی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در گفتگو با خبرگزاری ایانا با اعلام این خبر، افزود: بر اساس دستورالعمل های قبلی متقاضیان تاسیس و دریافت مجوز گلخانه باید سند حداقل سه هزار و ۸۷۴ متر زمین را ارائه می دادند اما با این دستورالعمل زمین و واحدهای کوچک تر از ۳ هزار متر نیز می توانند مجوز تاسیس و فعالیت دریافت کنند.
امید رحمن پور با بیان اینکه این دستورالعمل در سال ۹۵ تهیه و تدوین شده است، گفت: دستورالعمل ساماندهی و صدور مجوز واحدهای گلخانه کوچک مقیاس (خوشه خدمات تولیدی)، با همکاری مشترک سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان بسیج سازندگی در آخرین جلسه با حضور نمایندگان مشترک، نهایی و به منظور ابلاغ به وزرات جهادکشاورزی ارسال گردید.
وی ادامه داد: بنا بر گفته مجری طرح گلخانه های معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی این دستورالعمل تا نیمه اردیبهشت ماه سال جاری ابلاغ خواهد شد.
به گفته رحمن پور، رویکرد این دستورالعمل تسهیل و تسریع در امر ساماندهی گلخانه های کوچک مقیاس است.
وی تاکید کرد: در ادامه امر ساماندهی پس از صدور مجوزهای لازم، تجمیع گلخانه های کوچک مقیاس در غالب تشکل های خوشه خدمات تولیدی انجام خواهد شد.
رحمن پور در تعریف خوشه خدمات تولیدی، گفت: مجموعه ای متشکل از واحدهای گلخانه ای کوچک مقیاس (حداقل ۵ واحد) که بهره برداران دارای توافق به منظور ایجاد هماهنگی در تولید و عرضه یک گروه محصولی در یک محدود جغرافیایی مشخص، ایجاد می گردد.
وی اهداف تجمیع گلخانه های کوچک مقیاس در غالب خوشه خدمات تولیدی را مدیریت هزینه های تولید، توسعه خدمات بازار یابی و بازار رسانی، ساماندهی واحدهای مذکور، ایجاد شرایط جهت حمایت و پشتیبانی واحدهای گلخانه ای کوچک مقیاس برشمرد.
رحمن پور از مهم ترین نتایج ساماندهی گلخانه های کوچک مقیاس را ایجاد فرصت های شغلی جدید عنوان کرد و گفت: با ابلاغ این دستورالعمل و ساماندهی گلخانه های کوچک علاوه بر تولید اشتغال در روستاها برای مهندسین ناظر – مشاور – پیمانکاران و مسئولین فنی سازمان نظام مهندسی کشاورزی نیز فرصت های شغلی متعددی ایجاد خواهد شد.

1439
11 اردیبهشت 1396 - 0:00