رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان تهران درگفت‌وگو با تسنیم:

مهندسان کشاورزی نقش زیادی در توسعه، مهندسی و اقتصادی کردن بخش کشاوری دارند
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان تهران درگفت‌وگو با تسنیم:

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان تهران با بیان اینکه اقتصادی نشدن کشاورزی سرمایه‌ها را از این بخش خارج می‌کند گفت: مهندسان کشاورزی نقش زیادی در توسعه، مهندسی و اقتصادی کردن بخش کشاوری دارند در همین خصوص نیازمند به حمایت بیشتری می باشند.

علیرضا بزرگی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اقتصادی نکردن بخش کشاورزی را از دلایل اصلی خروج سرمایه از این بخش دانست و اظهار کرد: بهره‌وری در حوزه کشاورزی پایین است و ما منابع آب، خاک، نیروی انسانی و سرمایه را داریم ولی به دلیل نگاه سنتی به کشاورزی نتوانسته‌ایم بهره‌وری را بالا ببریم.

وی با بیان اینکه ناموفق بودن در استاندارد سازی و فنی کردن بخش کشاورزی از دلایل دیگر خروج سرمایه از این بخش است افزود: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی نیز برای همین موضوع ایجاد شده است تا به استاندارد سازی و فنی کردن این بخش کمک کند و بهره‌وری افزایش یابد.

بزرگی با اشاره به حجم عظیم تولیدات کشاورزان نمونه گفت: اگر به میزان تولیدات دو کشاورز نگاه کنیم، در دو مزرعه با آب و شرایط اقلیمی یکسان؛ کشاورز نمونه 13 تن گندم کشت می‌کند درحالی که کشاورزی دیگر 2 یا 3 تن گندم برمی‌دارد.

وی دلیل این میزان از تولید و افزایش بهره‌وری را استخدام تکنولوژی دانست و بیان کرد: سازمان نظام مهندسی باید به فرآیند استخدام تکنولوژی سرعت ببخشد و این کار را نیز انجام داده است ولی نیاز به حمایت بیشتری دارد.

بزرگی با بیان اینکه دولت نباید سازمان نظام مهندسی را رها کند گفت: ما نباید خصوصی‌سازی را با رها سازی اشتباه کنیم. دولت بخش‌هایی را به ما واگذار کرده ولی برای اداره آن‌ها حمایت و ردیف بودجه‌ای مشخص نکرده است.

*با حمایت از مهندسان می توانیم به خودکفایی در تولید می‌رسیم

وی با قبول اینکه سازمان نظام مهندسی یک سازمان غیر دولتی است تصریح کرد: این سازمان نمی‌تواند تنها به درآمدهای خود متکی باشد. دولت اگر به دنبال افزایش بهره‌وری است باید از سازمان حمایت کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران ادامه داد: دلیل اینکه ما در سال 1382 در تولید گندم به خودکفایی رسیدیم حمایت دولت از سازمان و حضور مهندسین در مزارع بود.

وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی کشاورزی برنامه‌ریزی های مختلفی برای توسعه و مهندسی سازی کشاورزی دارد اما با دست خالی و بدون کمک امکان پیاده سازی همه آنها را ندارد گفت: رهبر معظم انقلاب در جلسه با نمایندگان مجلس فرمودند که باید از مهندسین کشاورزی در بخش استفاده شود. این مشکل از لحاظ قانونی حل شده است ولی دولت هم باید از لحاظ سیاست‌گذاری حمایت کند.

 

1221
7 شهریور 1395 - 0:00