رئیس اداره مهندسی و حدنگاری (کاداستر) مطرح کرد

لزوم رفع تک بعدی بودن از اجرای طرح کاداستر
رئیس اداره مهندسی و حدنگاری (کاداستر) مطرح کرد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، محمد خجسته کیا در جلسه ای که به منظور ارائه گزارش از طرح پایلوت کاداستر در شهرستان قرچک برگزار شد، در ابتدا اشاره ای به اجرای این طرح کرد و گفت: اجرای طرح پایلوت کاداستر در سطح دو هزار و 500 هکتار در شهرستان قرچک انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین در سطح 15 هزار هکتار، طرح اصلی کاداستر عقد قرارداد شده و به مشاور جهت اجرا واگذار شده است.

رئیس اداره مهندسی و حدنگاری (کاداستر) تصریح کرد: در مرحله دوم هم اجرای طرح کاداستر در سطح 15 هزار هکتار در شرف قرارداد است و همچنین در سال جاری در سطح 80 هزار هکتار اراضی (جنوب استان تهران) کاداستر اجرا می شود.

خجسته کیا بیان داشت: اکنون در شهرستان قرچک شبکه ای متشکل از 10 ایستگاه با ابعاد استاندارد ایجاد شده و به نتایج خوبی هم رسیده ایم.

وی افزود: در 16 اسفند ماه توسط سازمان جهاد کشاورزی عکس های هوایی دریافت شد و بر اساس آن مشخص شد که قسمتی از شهرستان در این عکس ها وجود ندارد و قسمت هایی که برای عکس برداری مشخص نشده بود توسط عکس ها پوشش داده شده اند.

رئیس اداره مهندسی و حدنگاری (کاداستر) ادامه داد: در این زمینه تجربیات کافی را داشتیم؛ در این راستا محدوده زمین های کشاورزی ترسیم و کدگذاری شد البته پروسه طولانی بود اما پرونده هایی که در مدیریت جهاد بود مورد بررسی قرار گرفت.

خجسته کیا به نقاط ضعف کاداستر اشاره کرد و گفت: تک بعدی بودن هدف که تنها به صدور سند ختم می شود (این اطلاعات می تواند برای بسیاری از اهداف وزارت جهاد کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد مانند آمایش سرزمین، بهینه سازی الگوی کشت و ...)، عدم وجود کمیته های فراسازمانی به منظور هماهنگی بین سازمانی (با اضافه شدن نظرات برخی از دستگاه های موثر در امر کشاورزی و استفاده از خرد جمعی می توان شاخص های دیگری را نیز اندازه گیری کرد و از هزینه های بعدی جلوگیری کرد) از جمله نقاط ضعف کاداستر است.

وی ادامه داد: پشتوانه قانونی، توجه به ابعاد مالکیت، شرح خدمات روشن، تعیین تکلیف نهایی مالکیت زمین های کشاورزی از جمله نقاط قوت این طرح است.

رئیس اداره مهندسی و حدنگاری (کاداستر) خاطرنشان کرد: ناآشنا بودن کشاورزان به اهداف پروژه، بی اعتمادی برخی از مالکان به دلیل بی توجهی و عدم تحقق وعده ها، دسترسی نداشتن به برخی مالکان به دلایل گوناگون اعم از غیر بومی بودن یا بایر بودن زمین در طول سال های متمادی و ... از جمله مواردی است که برای این پروژه تهدید است.

وجود اطلاعات سازمان جهاد کشاورزی و نقشه برداری، وجود قوانین محکم برای زمین های کشاورزی و حریم ها، وجود اداره ترویج جهت آماده سازی اذهان کشاورزان از مواردی است که رئیس اداره مهندسی و حدنگاری (کاداستر) از آن ها به عنوان فرصت در اجرای این طرح یاد کرد.

1462
5 خرداد 1395 - 0:00