کمک علمی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع

برای رسیدن به حداکثر تولید

رییس اتحادیه شرکت های تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی سراسر کشور از لزوم ایجاد تعامل با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برای استفاده حداکثری از ظرفیت تولید این نوع ماهی در کشور خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، توسعه تولید ماهی پرورشی، یکی از سیاست هایی است که توسط سازمان شیلات دنبال می شود. بر این اساس، بخش خصوصی نیز در سرمایه گذاری برای این منظور از هیچ کوششی دریغ نکرده و در راستای افزایش تولید، خلاقیت ها و نوآوری های بسیاری را به مرحله اجرا گذاشته است. به همین دلیل حضور سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی می تواند عامل مهمی در پیشرفت و ترقی تولید به ویژه در بخش شیلات باشد.
رییس اتحادیه شرکت های تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی سراسر کشور گفت: باید همکاری مثبت بین سازمان نظام مهندسی کشاورزی و اتحادیه ماهیان گرمابی شکل بگیرد تا در این راستا بتوانند به صورت مکمل عمل کنند.
حسن آقازاده با اشاره به اینکه صدور پروانه دو بخش دارد، افزود: یکی بخش تهیه آمار و ارقام و همچنین مکان یابی طرح‌ها و دیگری مباحث علمی و فنی است. سازمان نظام مهندسی کشاورزی می تواند با ورود تخصصی در بخش دوم، نقشی بی نظیر در پیشبرد اهداف تعیین شده داشته باشد. زیرا این سازمان با برخورداری از مهندسان و تحصیلکرده های رشته های مختلف کشاورزی، در پیاده سازی اصول علمی، توانمند ظاهر شده و بهره برداران را در به کارگیری روش های دانش محور یاری می کند.
به گفته آقازاده، اکنون تولید ماهیان گرمابی به ۱۴۰هزارتن در سال می رسد. این در حالی است که می توان آن را تا سال ۱۴۰۴ به بیش از یک میلیون تن رساند. به شرطی که به طور کامل از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود کشور استفاده شده و جوانان متخصص با انگیزه از طرف سازمان نظام مهندسی کشاورزی به بخش خصوصی معرفی شوند.
وی معتقد است، در حال حاضر راندمان تولید در ماهیان گرمابی به طور میانگین بین ۵/۳ تا ۴ تن در هکتار تخمین زده می شود. در حالی که اکنون مزارعی وجود دارد که ظرفیت تولید آنها به ۶۰ تن نیز می رسد. بنابراین حداقل باید این عدد را به ۱۲ تن رساند. در این راستا امضای تفاهمنامه های مختلف با سازمان، برای استفاده علمی و ترویج یافته های جدید و همکاری اتحادیه با این نهاد در یک فضای دوستانه و تعاملی، عملی است که باید توسط دو طرف، دنبال شود.

1122
29 اردیبهشت 1395 - 0:00