نگاه مهندسی به کشاورزی برای تحقق اقتصاد مقاومتی

در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل
نگاه مهندسی به کشاورزی برای تحقق اقتصاد مقاومتی

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، امسال به عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت که با توجه به ماهیت آن، نقش بخش کشاورزی و منابع طبیعی، بیش از پیش در اولویت قرار می گیرد. اما عملی کردن این شعار و رسیدن به سطحی ایده آل در بخش کشاورزی، نیاز به ایجاد زیرساخت هایی دارد که بنا به گفته رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران، می توان با تغییر نگاه و رویکرد نسبت به بخش، به درجه ای رسید که کشاورزی کشور، نمود بارز اقتصاد مقاومتی باشد.
علیرضا بزرگی با اشاره به اینکه محور اصلی دستیابی به اقتصاد مقاومتی، کشاورزی و منابع طبیعی است، گفت: عدم نگاه فنی، مهندسی، استاندارد و اقتصادی به حوزه موجب شده که در حال حاضر این بخش نتواند نقش اصلی خود را برای رسیدن به اهداف تعیین شده ایفا کند.
بزرگی افزود: وقتی نگاه به کشاورزی، هنوز سنتی، غیرفنی و معیشتی باشد، به رغم برخورداری از پتانسیل ها و توانمندی های بی نظیر، مسیر توسعه با چالش ها و مشکلات جدی روبه رو خواهد شد.
به گفته وی، البته گرفتاری های دیگری نیز در این عرصه وجود دارد که از مهمترین آنها می توان به بحران آب، مهاجرت از روستا به شهرها، بهره وری پایین عوامل تولید، ضایعات بالا، حمایت های ناکافی دولت از بخش و به خطر انداختن محیط زیست، بهداشت و سلامت را نام برد.
بزرگی معتقد است در عین حال، با وجود تمام این مسائل، نظام مهندسی می تواند با اجرای طرح های گوناگون در تبیین اقتصاد مقاومتی نقش موثر و بی بدیلی را داشته باشد. به عنوان مثال، تدوین قوانین و مقررات جدید و قابل اجرا در حوزه فنی و اجرایی، اصلاح استانداردهای غیرکاربردی که در قبل نوشته شده و همچنین توانمندسازی مهندسان کشاورزی کشور از جمله سیاست هایی محسوب می شود که در راستای رشد و شکوفایی بهره برداران، کارساز است.
رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران ادامه داد: ماموریت ویژه سازمان، تسریع انتقال یافته ها و افزایش بهره وری در کشاورزی است که این مهم با ورود متخصصان به حوزه و جدی گرفتن آموزش های مهارتی و کاربردی به حقیقت می پیوندد.
بزرگی تاکید کرد: اقتصاد ما باید در برابر بحران ها، تحریم ها و تکانه هایی که ایجاد می شود، مقاوم باشد. بنابراین نظام مند کردن کارها جزو اصولی ترین و اصلی ترین کارهاست که تحقق آن جز با دست های توانمند نظام مهندسی امکان پذیر نخواهد بود. زیرا این نهاد به دنبال مهندسی کردن کشاورزی است.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۳۰هزار عضو حقیقی و یکهزار عضو حقوقی در نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران وجود دارد، گفت: به جز تدوین قوانین، کمک به توسعه کشت های گلخانه ای، ترویج و توسعه آبیاری های نوین و افزایش ضریب مکانیزاسیون در استان، مهمترین برنامه هایی است که در سال جاری دنبال می شود.

1269
12 اردیبهشت 1395 - 0:00