نخستین المپیاد ملی بهره‌وری بخش کشاورزی تابستان 95 برگزار می‌شود

با توجه به عدم همکاری سازمان‌های نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان‌های سراسر کشور با سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان تهران جهت برگزاری نخستین المپیاد ملی بهره‌وری
نخستین المپیاد ملی بهره‌وری بخش کشاورزی تابستان 95 برگزار می‌شود

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و رئیس نخستین المپیاد ملی بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به کم‌توجهی‌های صورت‌ گرفته به قانون افزایش و ارتقاء بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و مغفول واقع شدن آن طی سال‌های گذشته گفت: این در حالی است که ارتقاء بهره‌وری یکی از مواردی است که در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز بر آن تأکید شده است.

احمد کبیری افزود: اگر برای ارتقاء بهره‌وری، برنامه‌ریزی اصولی صورت نگیرد و به‌صورت جدی مورد توجه قرار نگیرد، بدون شک بسیاری از فرصت‌ها در بخش کشاورزی از دست خواهد رفت.

وی با اشاره به بحران آب موجود در کشور و همچنین استفاده نامناسب از خاک‌های کشاورزی، بر اهمیت پرداختن به مقوله بهره‌وری در تمام عرصه‌ها تأکید کرد.

کبیری از برگزاری نخستین "المپیاد ملی بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی" در تابستان سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: برگزاری این المپیاد علاوه بر آنکه باعث می‌شود بهره‌برداران به نحو بهتری از منابع موجود استفاده کنند، منجر به ایجاد رقابت سالمی میان آنها و افزایش کمی و کیفی محصولات خواهد شد.

وی هدف از برگزاری این المپیاد را علاوه بر پرداختن به مقوله بهره‌وری و جلب توجه بهره‌برداران و مدیران بخش، دستیابی به نقشه راهی برای تولید بهتر و راه‌اندازی جنبش ملی در تمامی زیربخش‌های کشاورزی و جذب سرمایه‌گذاران عنوان کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، برگزاری چنین رویدادی را زمینه‌ای جهت تبادل اطلاعات با عناصر کارآمد و بهره‌برداران نمونه‌ای دانست که در سراسر کشور حضور دارند.

کبیری مزایای توجه بیشتر به بهره‌وری را افزایش دانش فنی و تجربه کارشناسان حاضر در بخش دانست و ادامه داد: مجموعه این تلاش‌ها و پیشرفت‌ها می‌تواند ما را وارد مسیری کند که به اجرای سیاست‌های دولت نیز کمک شود.

وی با اشاره به تأکید دولت بر افزایش تولید و رشد اقتصادی تصریح کرد: متأسفانه با نگاهی به دستاوردهای سند چشم‌انداز 20 ساله، می‌توان متوجه فاصله گرفتن ما از اهداف تعیین‌شده در سال‌های گذشته گردید.

به گفته کبیری، بر اساس این سند برای دستیابی به هدف چشم‌انداز، رشد هشت درصد سالانه پیش‌بینی شده و دولت سه درصد از این رشد را به ارتقاء بهره‌وری تخصیص داده است.

وی یادآور شد: لذا برای دستیابی به این اهداف باید کارهای متعددی صورت گیرد و اصلاحات زیادی در بسیاری موارد انجام پذیرد، چون رسیدن به رشد سه درصدی بهره‌وری در سند یادشده، کار مهم و بزرگی است.

رئیس نخستین المپیاد ملی بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی تأکید کرد: از آنجا که برگزاری المپیاد ملی بهره‌وری کشاورزی در سطح ملی هزینه‌بر است و ما نیز قابلیت برگزاری این رویداد را در خود دیدیم، به‌عنوان یک نهاد غیردولتی به جای آنکه سعی داشته باشیم خود را به شیر نفت یا دولت وصل کنیم، تلاش کردیم با برنامه‌ریزی، هزینه‌های لازم را تأمین کنیم که بخش اعظمی از آن از سوی بهره‌برداران پرداخته خواهد شد.

کبیری با تأکید بر اینکه هزینه گرفته‌شده از هر بهره‌بردار صرف روند برگزاری کارآمد المپیاد خواهد شد، اظهار داشت: برای رسیدن به این مرحله و آغاز فرآیند ارزیابی و برگزاری مراسم تحلیل فعالیت‌ها از سال گذشته آغاز شده و با برگزاری جلسات متعددی به مراحل نهایی رسیدیم.

وی با اشاره به نقش سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در ارتقاء بهره‌وری گفت: با توجه به اینکه سازمان سرمایه‌ای از خود ندارد و برگزاری هر مراسمی هزینه‌بر خواهد بود، بخشی از هزینه‌ها از شرکت‌کنندگان گرفته می‌شود و در حساب مشترکی که تدارک دیده شده است قرار می‌گیرد.

کبیری همچنین افزود: دی این میان آنچه مجری دریافت می‌کند با تأیید و نظارت سازمان مرکزی خواهد بود و همچنین آنچه مجری هزینه می‌کند، باید به تأیید سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور برسد.

وی با بیان اینکه تمام کارها از ابتدا تا انتها برنامه‌ریزی شده است، بر نظارت 100 درصدی سازمان روی روند کارها تأکید کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی درباره دلیل عدم برگزاری این المپیاد در آذرماه 94 که پیش از این سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران پیگیری می‌کرد چه بود، خاطرنشان کرد: از آنجا که این کار باید در سطح ملی صورت می‌گرفت، مبنای کار تغییر پیدا کرد و البته هم‌اکنون نیز این المپیاد با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران و تحت نظارت سازمان مرکزی برگزار می‌شود.

کبیری ادامه داد: زمانی که کاری در سطح ملی صورت می‌گیرد، یک استان به‌تنهایی نمی‌تواند عهده‌دار تمامی امور باشد، حتی اگر این استان پایتخت کشور باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران از بزرگ‌ترین سازمان‌های نظام مهندسی در سطح کشور است، تصریح کرد: با وجود تمامی توانمندی‌ها و همکاری‌های این سازمان، متأسفانه همکاری‌های لازم از سوی استان‌های دیگر برای برگزاری این المپیاد انجام نگرفت؛ لذا در نهایت المپیاد از سوی سازمان کشوری و با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران برگزار خواهد شد.

نخستین المپیاد ملی بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور در 23 شهریورماه 1395 طی مراسم تجلیل و معرفی واحدهای بهره‌ور برگزار خواهد شد و فرآیند ارزیابی آن طی خرداد و تیرماه 95 جمع‌بندی می‌شود.

1202
4 اردیبهشت 1395 - 0:00