توسعه گلخانه‌ ها و کاشت گونه های مثمر در اراضی شیبدار در برنامه ششم

توسعه گلخانه‌ ها و کاشت گونه های مثمر در اراضی شیبدار در برنامه ششم
توسعه گلخانه‌ ها و کاشت گونه های مثمر در اراضی شیبدار در برنامه ششم

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی، توسعه گلخانه‌ها، توسعه کاشت گونه های مثمر در اراضی شیبدار و بازسازی، توسعه و اصلاح باغات را از مهمترین محورهای حوزه باغبانی در برنامه ششم توسعه عنوان کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس طهماسبی در گفت و گو با خبرنگار ما درباره توسعه کاشت گونه های مثمر در اراضی شیبدار اظهار داشت: طبق بررسی های فنی، در فاز نخست قرار است در سطح 860 هزار هکتار، طرح اراضی شیبدار اجرا شود.
وی اشتغالزایی، پایداری محیط زیست و تبدیل دیم زارها و اراضی کم بازده به اراضی پربازده را از اهداف این طرح دانست.
طهماسبی افزود: با اجرای طرح توسعه کاشت گونه های مثمر در اراضی شیبدار در واقع یک نوع آبخیزداری با کمک مردم انجام می شود.
وی تصریح کرد: در این طرح، گونه های اقتصادی و کم آب بر مانند انگور، بادام و گیاهان دارویی شیبدار کشت می شود.
معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی، توسعه گلخانه ها را با توجه به اهمیت صرفه جویی در آب، افزایش عملکرد و صادرات محصولات سبزی و صیفی از محورهای مهم در برنامه ششم توسعه عنوان کرد و گفت: وزیر جهاد کشاورزی طبق بخشنامه ای اعلام کرد، خارج از سقف و محدودیت زمانی و مکانی، طرح های گلخانه ای تهیه و متقاضیان به بانک کشاورزی راهنمایی شوند و بانک کشاورزی نیز موظف است، طرح ها را بپذیرد تا خط اعتباری برای ارایه تسهیلات در این زمینه گشایش یابد.
وی با بیان این که سطح فعلی گلخانه ها نزدیک به 9 هزار هکتار است، اذعان داشت: کشاورزان می دانند که تولید سبزی و صیفی در فضای باز به صرفه نیست، از این رو بهتر است به طرف سیاست های اصولی وزارت جهاد کشاورزی حرکت کنند.
طهماسبی درباره مقدار صرفه جویی آب در کشت های گلخانه ای خاطر نشان کرد: طبق برآوردها در کشت گلخانه ای دو محصول گوجه فرنگی و خیار نزدیک به 3 میلیارد متر مکعب آب صرفه‌جویی می شود که برای کشور این میزان آب حساس است و نظام هم از آن حمایت می کند.
وی درباره بازسازی، توسعه و اصلاح باغات کشور نیز گفت: اکثر باغات کشور یا سنتی و یا مخلوط هستند یعنی چند رقم یا گونه در یک باغ کاشته شده که باید با پایه های خوب و تجاری جایگزین و یک دست شوند.
طهماسبی در عین حال بر توسعه نهالستان های مجاز در کشور تاکید کرد و اظهار داشت: نهالستان های مجاز باید مواد هسته اولیه و باغ مادری سالم داشته باشند و برای تهیه پیوند باید بتوانند پایه استاندارد و اصیل تولید کنند.
وی از مردم خواست از نهالستان‌های مجاز و مطمئن، نهال بخرند و در این صورت نهالستان های غیر مجاز بسته می شوند.

1796
10 اسفند 1394 - 0:00