رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون: واردات 10 درصدی ادوات مکانیزه ضربه‌ای به تولید داخل نمی‌زند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون: واردات 10 درصدی ادوات مکانیزه ضربه‌ای به تولید داخل نمی‌زند.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون: واردات 10 درصدی ادوات مکانیزه ضربه‌ای به تولید داخل نمی‌زند.

به‌دلیل قیمت مناسب و وجود خدمات پس از فروش و دسترسی آسان به عرضه‌کنندگان ماشین‌های کشاورزی، ذائقه بهره‌برداران این بخش به استفاده از ادوات تولیدشده در داخل کشور است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)
درباره نیاز به واردات ادوات مکانیزه در کشور گفت: 90 درصد تکیه حوزه ماشین‌های کشاورزی کشور بر صنعت ماشین‌های تولید داخل استوار است و جا دارد با توجه به اینکه این بخش تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور است، نگاه ویژه‌ای به آن مبذول شود.
کامبیز عباسی افزود:
لازم است بیشتر از گذشته بر صنعت خودروسازی ماشین‌های کشاورزی کشور در جهت برنامه‌ریزی و ارتقاء وضعیت موجود، توجه شود.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه صنعت خودرویی کشور اگرچه امکان دارد ذائقه جامعه بهره‌بردار این صنعت به سمت خودروهای وارداتی باشد، اما توجه و ذائقه کشاورزان ایرانی که بخش عمده‌ای از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، به‌دلیل قیمت و اهمیت مباحث مربوط به خدمات پس از فروش و دسترسی آسان به عرضه‌کنندگان ماشین‌های کشاورزی به سمت تولید داخل است.
عباسی ادامه داد: این مسئله یک پتانسیل و نکته مهم و مزیت نسبی برای حوزه صنعت کشور محسوب می‌شود و کشاورزان نیز به‌دلیل سهم عمده‌ای که در عملیات مکانیزه بخش کشاورزی عهده‌دار هستند، تراکتور، کمباین و مجموعه ماشین‌ها و ادوات کشاورزی تولید داخل را ترجیح می‌دهند.
وی تصریح کرد: در شرایط فعلی بیش از 90 درصد ماشین‌های حوزه مکانیزاسیون کشاورزی توسط تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان داخلی کشور تأمین می‌شود و کمتر از 10 درصد نیاز و تقاضای بخش کشاورزی به سمت ماشین‌های وارداتی است.
دولت به‌دنبال تسهیل‌گری در پاسخگویی به نیاز کشاورزان است
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اعلام اینکه دولت نه ماشین کشاورزی می‌خرد و نه می‌فروشد، یادآور شد: دولت در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی به‌دنبال تسهیل‌گری در پاسخگویی به نیاز کشاورزان و بهره‌برداران ماشین‌های کشاورزی است و به‌صورت غیرمستقیم این تسهیل‌گری را انجام می‌دهد تا منجر به رونق در حوزه ماشین‌های کشاورزی شود.
عباسی تأکید کرد: خاستگاه اصلی صنعت ماشین‌های کشاورزی، حوزه صنعت کشور بوده و مسائل و مشکلات این حوزه و ماشین‌های کشاورزی باید در زمینه صنعت صورت گرفته و پیگیری شود.
وی اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی صرفاً در جهت پاسخگویی به تقاضای کشاورزان گام برمی‌دارد و مسلماً هرگونه سرمایه‌گذاری و حتی واردات ماشین‌های کشاورزی را که محتمل بر نیاز بهره‌برداران بوده و می‌تواند منجر به شکوفایی این صنعت، ارتقاء کیفیت، ایجاد فضای رقابت و رفع هرگونه انحصار در این حوزه شود را انجام می‌دهد.
عباسی در پایان گفت: مسلماً با توجه به وضعیت فعلی و سهم کمتر از 10 درصدی بازار برای واردات ماشین‌های کشاورزی که عموماً در داخل نیز تولید نمی‌شود، به لحاظ کمی و کیفی نمی‌تواند آسیبی به صنعت داخلی کشور برساند و چنانچه با انتقال فناوری و مبنی بر بومی‌سازی صورت گیرد، منجر به پویایی هرچه بیشتر توید داخل نیز خواهد شد.

1312
10 اسفند 1394 - 0:00