پیشنهاد تخصیص اعتبار برای ارتقای دانش استفاده از تکنولوژی های کشاورزی

درصدی از منابع مالی طرح های آب و خاک و محیط زیست به خرید دانش تکنولوژی با اولویت از بخش های غیر دولتی شد
پیشنهاد تخصیص اعتبار برای ارتقای دانش استفاده از تکنولوژی های کشاورزی

 

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور خواستار تخصیص درصدی از منابع مالی طرح های آب و خاک و محیط زیست به خرید دانش تکنولوژی با اولویت از بخش های غیر دولتی شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی ، احمد کبیری در نشست معاونین و مدیران ارشد وزارت جهادکشاورزی با تاکید بر این که برای استفاده صحیح و بهینه از تکنولوژی های نوین، بهره برداران نیاز به دانش روز دارند ، گفت :در طرح های بخش آب و خاک و محیط زیست باید پیوست آموزشی بگذاریم .
وی با بیان این که افزایش راندمان در بخش کشاورزی به دو نهاده مکانیزاسیون و دانش نیاز دارد ، اظهار داشت : به رغم تلاش دولت و تخصیص های خوبی که برای ارتقا و ورود مکانیزاسیون نوین در حوزه کشاورزی طی دو سال اخیر ارایه شده، اما تا هنگامی که بهره بردار، دانش استفاده از این تکنولوژی ها را نداند ، افزایش راندمان اتفاق نمی افتد.

کبیری ادامه داد : یارانه های بخش کشاورزی همواره در حوزه سخت افزاری تخصیص می یابد و پیشنهاد ما این است که بخشی از یارانه ها صرف ارتقای دانش و آموزش بهره برداران شود.
وی گفت : در این دولت، ۱۰ هزار مهندس ناظرکشاورزی استخدام شده اند و قرار است در ۱۰ هزار پهنه بندی که توسط وزارتخانه تقسیم بندی شده به کشاورزان خدمت کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی به جمعیت ۴ میلیونی بهره برداران بخش کشاورزی اشاره و تصریح کرد : اگر برای هر ۵۰ بهره بردار ، یک کارشناس خدمت رسانی کند ، ما به ۸۰ هزار نیروی کارشناسی در این پهنه بندی های عملیاتی ، نیاز داریم .
وی در مورد موضوع رتبه بندی کارشناسان کشاورزی نیز اذعان داشت : طبق ماده (۲) قانون افزایش بهره وری کشاورزی و منابع طبیعی ، وظیفه رتبه بندی کارشناسان کشاورزی و دامپزشکی با سازمان های نظام مهندسی کشاورزی و نظام دامپزشکی است ، در حالی که این قانون اجرا نمی شود و کارشناسانی که از طرف این دو سازمان رتبه بندی می شوند به رسمیت شناخته نمی شوند.
کبیری افزود: اگر این قانون اجرایی شود ، تعداد زیادی از فارغ التحصیلان بیکار کشاورزی، مشغول به کار خواهند شد.
وی در عین حال به ماده (۳۲) قانون تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی نیز اشاره کرد و یادآور شد : این ماده قانونی به دستگاه های دولتی اجازه داده که در امور کارشناسی از کارشناسان رتبه بندی شده و دارای پروانه اشتغال به جای کارشناسان رسمی دادگستری استفاده شود که این هم بلاتکلیف مانده است .

1256
3 بهمن 1394 - 16:29