طرح توسعه نظارت بر اجرای طرحهای مرتعداری و مدیریت چرای دام ابلاغ شد

طرح توسعه شبکه نظارت بر اجرای طرح های مرتعداری، مدیریت چرا و حفظ کاربری مراتع کشور با همکاری سازمان جنگل ها، و سازمان نظام مهندسی کشاورزی تهیه و برای اجرا به استان ها ابلاغ شد.
طرح توسعه نظارت بر اجرای طرحهای مرتعداری و مدیریت چرای دام ابلاغ شد

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور،احمد کبیری گفت: تفاهم نامه همکاری بین سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با این سازمان در تیرماه امسال امضا شد و این طرح براساس مفاد این تفاهم نامه تهیه و از این پس مهندسان کشاورزی در سراسر کشور ناظر بر اجرای طرح های مرتعداری و مدیریت چرا خواهند شد.
کبیری، مهندسی سازی بهره برداری از مراتع را امری ضروری دانست و تصریح کرد: اجرای دقیق قوانین، مقررات و ضوابط فنی و مهندسی توسط دانش آموختگان رشته های منابع طبیعی، مرتع و آبخیزداری و همچنین شرکت های خدمات فنی مهندسی می تواند به بهره برداری پایدار از مراتع منجر شود.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور اظهار داشت: بر اساس برآورد صورت گرفته به منظور نظارت بر اجرای طرحهای مرتعداری و مدیریت چرا در کل کشور تعداد چهار هزار و 80 نفر کارشناس مورد نیاز است.
وی اضافه کرد: ناظران حقیقی یا حقوقی وظیفه دارند تا اجرای طرحهای مرتعداری را در قالب برآورد ظرفیت مرتع به روش های علمی در ابتدای فصل چرای هر سال در هر تیپ مرتعی، پیشنهاد زمان ورود و خروج دام و همچنین تعداد دام مجاز سالانه برآورد نمایند .
همچنین برگزاری کلاس های آموزشی، ترویجی برای افزایش آگاهی بهره برداران و حضور و بازدید حداقل سه نوبت از عرصه طرح مرتعداری به عنوان وظایف ناظران محسوب می شود.
به گفته کبیری ، ناظران مدیریت چرا، وظایفی مانند تعیین ظرفیت مراتع در تیپ های مرتعی ، برآورد تولید علوفه مراتع ، شناسایی دامداران دارای پروانه و اعلام اسامی به اداره منابع طبیعی شهرستان را بر عهده دارند.
وی افزود :دوره اجرای این طرح پنج سال است و در قالب برنامه های عملیاتی سالانه به اجرا در می آید و هرگونه تغییر در طرح نیاز به تصویب در کمیته همکاری مشترک تفاهم نامه بین سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی دارد.
براساس پیش نویس برنامه ششم توسعه ، موضوع احیای جنگل های زاگرس در سطح 6 میلیون هکتار، اجرای طرح های مرتعداری به میزان 10 میلیون هکتار و اجرای طرح جنگلکاری اقتصادی به میزان پنج میلیون هکتار با مشارکت مردم و بخش خصوصی پیش بینی شده است .

2031
30 دی 1394 - 11:42