ایران دومین تولید‌کننده و صادر‌کننده خرما در جهان

ایران با تولید بیش از یک میلیون تن خرما و صادرات حدود 160 هزار تنی آن، پس از مصر دومین تولید‌کننده و صادر‌کننده این محصول در جهان به‌شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایسنا، ابوالقاسم حسن‌پور، اظهار کرد: سالانه در جهان 7.5 میلیون تن خرما تولید و حدود 10 درصد (بیش از 700 هزار تن) آن صادر می‌شود که ایران با تولید بیش از یک میلیون و 150 هزار تن از این محصول و صادرات بالغ بر 160 هزار تنی به دومین کشور تولید‌کننده و صادر‌کننده خرما تبدیل شده است البته با آمار صادرات و همچنین جایگاه ایران در این زمینه با احتساب صادرات مجدد محصول است.
وی درباره‌ وضعیت قیمت خرما در بازار‌های جهانی خاطر نشان کرد: شاید در گذشته اقداماتی باعث شد که قیمت خرما در بازار‌های جهانی کاهش پیدا کند اما هم‌اکنون بسته به قرار داشتن در فصل و پیک مصرف، قیمت این محصول از 1.5 تا دو دلار در بازار‌های جهانی متفاوت است که البته بسته‌بندی و استاندارد‌های تجارت جهانی نیز در بازار صادراتی این محصول اثر‌گذار است.
وی افزود: مصر نخستین‌ تولید‌کننده خرما در جهان به شمار می‌رود که بالغ بر یک میلیون و 400 هزار تن در سال تولید دارد و پس از آن کشورهای ایران، عربستان و عراق در رتبه‌های دوم و چهارم تولید خرما قرار دارند.
مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در ایران بالغ بر 240 هزار هکتار از اراضی استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، کرمان و جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، ایلام، کرمانشاه، اصفهان و غیره زیرکشت خرما هستند که البته 200 هزار هکتار از نخیلات بارورند.
حسن‌پور گفت: خرما غذای کاملی به‌شمار می‌رود اما آنگونه که باید و شاید در ایران و حتی جهان شناخته نشده و برای مصرف آن ترویج و فرهنگ‌سازی نشده است که وزارت جهاد کشاورزی در این راستا برنامه‌های متعددی را در مرحله‌ اجرا دارد.
احیای ستاد خرما در برنامه وزارت جهاد کشاورزی
وی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی از احیای ستاد خرما و هر انجمن و تشکلی در راستای بهبود بازار و مصرف این محصول با ارزش استقبال می‌کند و در صدد است تا ستاد خرما را مجددا احیاء کند که البته طی دو سال گذشته جلسات بسیاری را با نمایندگان بخش خصوصی در راستای بهبود تولید، مصرف و بازار خرما برگزار کرده است.
مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: به نظر می‌رسد اگر ستاد خرما این‌بار از سوی بخش خصوصی و با مشارکت فعالان این بخش احیاء شود بهتر است و می‌تواند کارایی بیشتری در بخش داشته باشد.
چرا در بیلبورد‌های شهری خرما تبلیغ نمی‌شود؟
حسن‌پور عنوان کرد: چرا در سطح خیابان‌ها و معابر و بیلبوردهای شهری محصولات خارجی وارداتی از جمله تلویزیون و غیره تبلیغ می‌شود و برای تولید محصول ایرانی همچون خرما که در سلامت هر جامعه‌ای تاثیر‌ بسزایی دارد اقدامی برای فرهنگ‌سازی صورت نمی‌گیرد.
وی افزود: یکی از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در این راستا پیشنهاد به شهرداری تهران برای عضویت در کمیته مشترکی با حضور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی است که بتوان نام خرمای ایرانی را در بیلبوردهای شهری نیز مشاهده کرد و این شعار را در شهر پراکنده کرد که "هر روزتان را با دو خرما آغاز کنید".
توزیع خرما در کنار شیر مدارس
مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی‌دیگر از برنامه‌هایی که برای ترویج مصرف بیشتر خرما در دستور کار داریم مذاکره با وزارت آموزش و پرورش برای قرار گرفتن خرما در کنار شیر مدارس است که در این راستا تعدادی از کارخانه‌های تولید‌کننده نیز این محصول را در بسته‌بندی‌های محدود (دوتایی و چندتایی) عرضه کرده است.
حسن‌پور اظهار کرد: در راستای حمایت از تولید‌کنندگان نیز کارگاه‌های آموزشی بسیاری برگزار کردیم که باعث شد مشکلی مانند خشکیدگی خوشه خرما در سال جاری به شدت کاهش پیدا کند، چرا که در سال‌های گذشته از هشت خوشه حداقل چهار خوشه از بین می‌رود، اما امسال کمتر نخلستانی بود که نتواند از خوشه‌های خرما، محصول برداشت کند.

1731
30 دی 1394 - 11:36