وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: انتقال کشت محصولات کشاورزی به پاییز برای افزایش بهره وری از منابع آبی کشور

وزیر جهاد کشاورزی درباره الگوی کشت سال زراعی جدید گفت: اساس الگوی کشت امسال بر افزایش بهره وری آب است و تلاش می کنیم زمان کشت برخی محصولات را براساس میزان و پراکنش بارش ها تنظیم کنیم تا از آب سبز یا همان آب باران بیشترین استفاده را کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمود حجتی در مصاحبه با خبرنگاران افزود: با اجرای این روش کشت کمترین میزان وابستگی را به آبیاری دستی یا آبیاری با ذخایر آب زیرزمینی خواهیم داشت.
وزیر جهاد کشاورزی کشت ارقام زودرس و انتقال کشت برخی محصولات را از فصل بهار به پاییز از دیگر محورهای الگوی کشت در سال زراعی جدید دانست و گفت: با انتقال کشت چغندر قند از فصل بهار به پاییز میزان مصرف آب در این محصول به یک چهارم میزان مصرف فعلی خواهد رسید.
حجتی همچنین از اجرای طرح مشترک وزارت جهاد کشاورزی با وزارت نیرو در تعادل بخشی به بهره برداری از منابع آب زیرزمینی خبر داد و اظهار داشت: در اجرای این طرح در اجرای روش های نوین آبیاری، شیوه های نوین کشت و توسعه گلخانه ها پیشرفت خوبی داشتیم.
وی درباره تامین گندم مورد نیاز نانوایی ها گفت: سال 92 چهار میلیون و 700 هزار تن، سال گذشته 6 میلیون و 700 هزار تن و امسال نیز 8 میلیون تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد که با این میزان نیاز 70 هزار نانوایی کشور تامین می شود و برای تامین نیاز این بخش واردات نخواهیم داشت.
حجتی درباره قیمت خرید شیرخام نیز گفت:‌ اجرای این مصوبه بر عهده ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است و قیمت خرید شیر خام نیز 1440 تومان تعیین شده است.
کاهش بدهی دولت به گندمکاران
وزیر جهاد کشاورزی گفت: بدهی دولت به گندمکاران تا پایان هفته به کمتر از 400 میلیارد تومان می رسد.
محمود حجتی با اشاره به اینکه تا امروز حدود 8 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است، افزود: ‌ارزش خرید تضمینی گندم از کشاورزان 9200 میلیارد تومان بود که تا روز گذشته 8200 میلیارد تومان آن پرداخت شد.
وی گفت: در دو هفته اخیر با کمک بانک ها و دولت 1600 میلیارد تومان از بدهی دولت به کشاورزان پرداخت شد که مجموع پرداخت ها به 8200 میلیارد تومان رسید.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: در هفته جاری نیز 500 میلیارد تومان دیگر از بدهی گندمکاران پرداخت می شود و میزان بدهی دولت به کمتر از 400 میلیارد تومان می رسد.

1451
30 دی 1394 - 11:29