سازمان تعاون روستایی، پیگیر اخذ مجوز تأسیس بانک/ راه‌اندازی نمایشگاه و غرفه در کشورهای مختلف برای عرضه محصول

کشورزنیوز – نهادهای پولی بانکی کشور در حال حاضر پاسخگوی نیازهای حوزه کشاورزی نیستند و این بخش قصد دارد با دریافت مجوز تأسیس یک بانک به شبکه کشاورزی کشور کمک جدی کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: هرچند در زمان حاضر صندوق‌های مالی زیادی در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند، اما با توجه به اقدام بانک مرکزی برای ساماندهی به صندوق‌های پولی موجود در سطح کشور، این بخش بنا دارد با دریافت مجوز یک بانک، بانک مرکزی را همراهی کند.

حسین صفایی افزود: تنها بانک موجود بخش کشاورزی کشور با وجود استفاده از حداکثر ظرفیت‌های ممکن نمی‌تواند پاسخگوی همه نیازهای بهره‌برداران موجود باشد؛ لذا تشکیل یک بانک در راستای فعالیت‌های بانک مرکزی می‌تواند اثرگذاری قابل توجهی در توزیع نقدینگی در بخش کشاورزی داشته باشد.

وی با اشاره به ضرورت نظارت بر توزیع نهاده‌های کشور خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه تدیون‌شده تا پایان سال، یک شرکت تخصصی سم و یک شرکت تخصصی کود در کشور راه‌اندازی خواهد شد.

صفایی ادامه داد: در زمان حاضر کیفیت سم و کود تولیدشده قابل قبول نیست و تشکیل شرکت‌های تخصصی می‌تواند ضمن افزایش کیفیت، هزینه‌های تمام‌شده را نیز کاهش دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که در شرایط سیاسی جدید چه اقداماتی برای جذب سرمایه‌های خارجی شده است، تصریح کرد: تعاونی‌های روستایی، تعاونی‌های تولید و شرکت‌های سهامی زراعی موجود به‌عنوان بخش خصوصی توانمند در تولید محصولات کشاورزی ارزیابی شده و توان لازم برای تعامل، بازاریابی و بازاررسانی در بازارهای بین‌المللی را دارند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران یادآور شد: توانمندی‌های حوزه کشاورزی با تکیه بر تعاونی‌ها و تشکل‌های تشکیل‌شده، بهره‌برداران زمینه لازم را برای حضور گسترده در بازارهای کشورهای روسیه و عراق در قالب معرفی تولیدات متنوع فراهم کرده است.

صفایی تأکید کرد: راه‌اندازی فروشگاه‌های عرضه کالا و نمایشگاه‌های ثابت در کشور روسیه و همچنین واگذاری غرفه‌های پرفروش و عرضه محصولات به فعالان حوزه کشاورزی در کشورهای مختلف ازجمله اقداماتی است که در زمان حاضر توسط تشکل‌ها و NGO های بخش کشاورزی در حال انجام است.

وی اظهار داشت: برای به‌کارگیری همه ظرفیت‌های شبکه‌های تعاونی روستایی باید اتاق بازرگانی نیز در همراهی جدی با بخش کشاورزی قرار گیرد تا زمینه لازم برای سرمایه‌گذاری و حضور پررنگ در بازارهای هدف کشورهای همسایه و منطقه فراهم شود

1538
30 دی 1394 - 11:28