تغییر آیین‌نامه ثبت سفارش واردات محصولات کشاورزی در پساتحریم

گلخانه‌ای‌کردن گوجه و خیار 3میلیون لیتر صرفه‌جویی آب دارد
تغییر آیین‌نامه ثبت سفارش واردات محصولات کشاورزی در پساتحریم

به‌گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم[1]، محمود حجتی در حاشیه بازدید از طرح تبدیل گلخانه‌های سنتی به نیمه‌سنتی در شهرستان ورامین در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: سطح زیر کشت گلخانه‌های ما با توجه به ظرفیت و قابلیت‌ها و مسائل پیرامون بحران‌ آب باید افزایش یابد که در حال حاضر این رقم تنها 9هزار هکتار است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته با همه تلاشی که انجام شد، تنها 1200 هکتار گلخانه در کشور احداث شد اما ما عقیده داریم که سالانه باید حداقل 3هزار هکتار به سطح گلخانه‌های کشور اضافه شود و در مرحله بعدی به سالی 5هزار هکتار افزایش یابد.

گلخانه‌ای‌کردن گوجه و خیار 3میلیون لیتر صرفه‌جویی آب دارد

وزیر جهاد کشاورزی با بیان “گلخانه‌های مدرن به‌دلیل هزینه‌های زیادشان خیلی مورد توجه ما نیستند” ابراز کرد: امیدواریم به سطح زیر کشت مورد نظر به‌صورت نیمه‌صنعتی دست یابیم چرا که هنوز بخش عمده‌ای از محصولات سبزی و صیفی ما در فضای باز تولید می‌شود که مصرف آب فراوانی دارند.

حجتی تصریح کرد: بیش از 3میلیون مترمکعب آب در صورت انتقال تنها خیار و گوجه به گلخانه حاصل می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم در خصوص میزان افزایش عملکرد این محصولات در فضای گلخانه، گفت: در صورتی که گلخانه‌های نیمه‌صنعتی تغییر یابد میزان مصرف آب 12 برابر کاهش می‌یابد.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: چگونگی آماده‌سازی زمین، استفاده از بذر مناسب و مقاوم به خشکی و زودرس در افزایش عملکرد محصولات کشاورزی تأثیر دارد که همه این عوامل کنار توجه به مصرف آب در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

حجتی گفت: با کمک کشاورزان و پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی امیدواریم سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در گلخانه‌ها افزایش یابد که این امر تأثیر قابل قبولی در کاهش مصرف آب و استفاده مناسب از آن دارد؛ در مناطقی از پیشوا، ورامین، پاکدشت که قطب تولید محصولات گلخانه‌ای هستند، مطالعات جامع سرزمینی در حال انجام بوده و در سایر مناطق نیز در حال توسعه است.

وی در خصوص سایر خدماتی که به گلخانه‌داران داده می‌شود، اظهار کرد: ارائه تسهیلاتی مانند خدمات به گیاه‌پزشکی، آموزش چگونگی تولید محصول سالم و تسهیلات ارزان‌ قیمت از جمله پشتیبانی‌هایی است که از گلخانه‌داران انجام می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص صادرات محصولات گلخانه‌ای گفت: برای صادرات محصولات کشاورزی از جمله گلخانه‌ای باید بازارهای هدف مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد که در حال حاضر موافقتنامه‌هایی با روسیه و عراق منعقد شده است.

حجتی افزود: پشتیبانی‌های لجستیکی نیز باید در مناطق یادشده مانند پایانه‌های صادراتی ایجاد شود تا محصولات کشاورزی امکان ترابری هوایی داشته باشند.

وی در خصوص فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی برای سطح زیر کشت محصولات آب‌بر مانند هندوانه گفت: در برخی محصولات مانند هندوانه این تأکید وجود دارد که باید تولید مدیریت شده و سطح زیر کشت کاهش یابد؛ زیرا ما آب اضافه برای کشت هندوانه نداریم اما در صورتی که بخواهیم هندوانه را وارد کنیم نیز، به‌دلیل قیمت بالا خود موجب نگرانی خواهد شد.

حجتی اعتقاد دارد: بر این اساس باید محصول هندوانه را با توجه به محدودیت‌های آبی تنها به‌اندازه نیاز تولید کرد که برای تحقق این امر، نیازمند فعالیت‌های ترویجی و اطلاع‌رسانی به کشاورزان هستیم تا از سطح زیر کشت مازاد خود بکاهند.

وی متذکر شد که در برخی مناطق مانند اورزویه، در سال گذشته 10هزار هکتار هندوانه کشت شد که با همکاری مردم و مسئولان محلی این رقم به 2هزار هکتار کاهش یافت.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در کشت بهاره امسال قیمت هندوانه نرخ متعادلی داشت اما در حال حاضر با تولید شدن این محصول در مناطق مختلف حجم زیادی از هندوانه به بازار آمده که قیمت آن را به‌شدت کاهش داده است. به‌نفع خود تولیدکننده است که این محصول را با محدودیت سطح زیر کشت تولید کند. به‌لحاظ قانونی محدودیت‌هایی وجود دارد که ما امکان اعمال قانون برای جلوگیری از افزایش سطح زیر کشت نداریم و تنها به توصیه بسنده می‌کنیم.

حجتی در خصوص لزوم پذیرش مسئولیت ثبت سفارش محصولات کشاورزی توسط وزارت مربوطه و جلوگیری از تمدید طولانی‌مدت ثبت سفارش محصولاتی مانند برنج و شکر به تسنیم گفت: در گذشته، آیین‌نامه‌ای در دولت با توجه به شرایط تحریم تصویب شده است که ثبت سفارش محصولات کشاورزی را تا 18 ماه قابل تمدید می‌کند. این امر مدیریت واردات و میزان عرضه و تقاضا را در فرآیندی 18ماهه برای ما غیرممکن می‌کند اما به‌دلیل شرایط تحریمی در گذشته چاره‌ای جز این کار وجود نداشت.

وی ادامه داد: پس از توافق دیگر مشکلات تحریم پیش روی محصولات کشاورزی وجود ندارد که امیدواریم که در سایر محصولات نیز این محدودیت برداشته شود؛ برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی باید آیین‌نامه یادشده اصلاح شود تا بتوانیم مدیریت کنترل واردات محصولات کشاورزی را داشته باشیم.


600هزار تن شکر برای تأمین کسری وارد می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده مصرف شکر در کشور 2میلیون تن است، گفت: در سال گذشته یک‌میلیون و 400هزار تن از این محصول در کشور تولید شد و تنها نیازمند 600هزار تن شکر هستیم که این کسری از طریق واردات تأمین می‌شود.حجتی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش قیمت جهانی شکر مشخص است در صورت عدم نظارت بر واردات آن صدمات زیادی به تولیدکنندگان داخلی وارد می‌شود.

1602
27 مرداد 1394 - 13:40