بازار بذر کشور در اختیار خارجی‌ها قرار دارد

عوامل متعددی در افزایش بهره‌‌وری و راندمان تولیدات بخش کشاورزی مثمرثمر بوده و فراوانی آب تنها عامل افزایش تولیدات محصولات کشاورزی نیست. جعفر خلقانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم[1] با اعلام این خبر افزود: عوام
بازار بذر کشور در اختیار خارجی‌ها قرار دارد

جعفر خلقانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم[1] با اعلام این خبر افزود: عوامل متعددی در افزایش بهره‌‌وری و راندمان تولیدات بخش کشاورزی مثمرثمر بوده و فراوانی آب تنها عامل افزایش تولیدات محصولات کشاورزی نیست.

وی خاطر نشان کرد: کشورمصر شرایط تقریبا مشابهی با ایران داشته و به منابع آبی فراوان دست رسی ندارد اما با یک مدیریت مناسب توانسته است به عملکرد مناسبی در تولیدات خود برسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم ادامه داد: مبارزه با آفات، بهره‌گیری مناسب از کود و سم و غذای خاک، آبیاری به موقع و صحیح و استفاده از بذر مقاوم در برابر شرایط طبیعی منطقه می‌توانند در افزایش عملکرد محصولات کشاورزی تاثیرگذار باشد که باید به همه آنها به صورت یک پارچه توجه کرد.

وی اظهار داشت: حمایت و افزایش انگیزه محققین و بستن قرارداد با آنها، باعث می‌شود، بذری در کشور تولید شود که عملکرد 3 تن در هکتار به 10 تن افزایش یابد و برای داشتن این مزیت نیازی به واردات نباشد.

خلقانی تاکید کرد: در حال حاضر این دانش از خارج از کشور وارد می شود، بدون اینکه علم آن در اختیار مصرف کنندگان ما قرار گیرد.

این کارشناس بخش کشاورزی با تاکید بر اینکه بازار بذر کشور در حال حاضر در اختیار خارجی‌ها قرار گرفته است تاکید کرد: به محصولات وارداتی دانش بنیان نمی‌توان اطمینان داشت زیرا این امکان وجود دارد که در آینده از لحاظ ایمنی زیستی خطری برای کشور داشته باشد و با اقلیم ما سازگار نباشد.

خلقانی با تاکید بر لزوم استفاده از اطلاعات دانش بنیان در بخش کشاورزی اظهار داشت: در سالی که خود کفایی گندم در کشور اتفاق افتاد اعتبارات ویژه ای برای این امر در نظر گرفته نشد و مشکلات تخصیص اعتبار برای خرید تضمینی گندم وجود داشت.

وی اضافه کرد: خودکفایی گندم حاصل مدیریت جهادی و انتقال دانش فنی به بخش کشاورزی بود که این اوامر در شرایط فعلی نیز برای ما بسیار حائز اهمیت بوده و امیدواریم که با تحقق آنها دوباره به خوکفایی گندم دست یابیم.

خلقانی اظهار کرد: 1024 تکنولوژی در بخش کشاورزی بر اساس تحقیقات انجام شده در موسسات وابسته به جهاد کشاورزی وجود دارد که آنها را می توان تجاری سازی کرد. اما در حال خاک خوردن هستند و این نیاز از طریق واردات تامین می‌شود.

1724
27 مرداد 1394 - 13:37