توسعه گلخانه‌ها راه نجات کشور از کم آبی

مشکلات پیرامون انتقال و مصرف آب نیز در میان وزارتخانه‌های نیرو و کشاورزی پاس کاری شده و راه حلی عملی برای کاهش مصرف بزرگترین بخش مصرف کننده کشور انجام نمی‌شود.
توسعه گلخانه‌ها راه نجات کشور از کم آبی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم[1]، اهمیت استفاده بهینه از منابع آبی در شرایطی که با منابع محدود رو به رو هستیم برای کشور بسیار حائز اهیمت است زیرا بر خلاف فشاری که توسط وزارت نیرو بر مصارف خانگی برای کاهش مصرف اعمال می شود، باید اذعان داشت که حدود 90 درصد از مصرف مربوط به بخش کشاورزی است که با لجام گسیختگی خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.

مشکلات پیرامون انتقال و مصرف آب نیز در میان وزارتخانه‌های نیرو و کشاورزی پاس کاری شده و راه حلی عملی برای کاهش مصرف بزرگترین بخش مصرف کننده کشور انجام نمی‌شود.

توسعه گلخانه‌ها نقش قابل توجهی در کاهش مصرف آب دارد به طوری که با انتقال محصول آب‎بری مانند سبزی و صیفی به گلخانه تا 12 برابر مصرف آنها از منابع آبی کاهش می‌یابد به طوری که بر اساس برآورد وزارت جهاد کشاورزی تنها با انتقال سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه‌های نیمه صنعتی، سالانه 3میلیون لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی شده و مشکلات آبی کشور بر طرف می شود.

بر اساس آماری که وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از طرح تبدیل بازدیدگخانه‌های سنتی به نیمه صنعتی داشت به تسنیم گفت : تنها 9 هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد و از سرعت توسعه گلخانه‌ها در کشور راضی نیستیم و سطح زیر کشت آنها بر اساس پیش بینی ما توسعه نمی‌یابد.

بنا براین گزارش محمود حجتی معتقد است که برای خروج از بحران کم آبی باید سالانه 5 هزار هکتار به این سطح اضافه شود که این رقم درسال گذشته 1200 هکتار بوده است.

مسئول بخش کشاورزی کشور معترف است که هنوز بخش عمده تولیدات آب‌بر سبزی و صیفی در فضای باز با مصرف آب فراوان تولید می‌شود که در صورت انتقال تنها خیار و گوجه به گلخانه، سالانه 3 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی خواهد شد.

حجتی با اعلام اینکه مدیریت مصرف آب تنها راه افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی نیست یاد آور شد که چگونگی آماده‌سازی زمین، استفاده از بذر مناسب و مقاوم به خشکی و زودرس در افزایش عملکرد محصولات کشاورزی تأثیر دارد که همه این عوامل کنار توجه به مصرف آب در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است.
بنا بر گزارش‌های منتشر شده یکی از مشکلاتی که پیش روی تحقق استفاده از مصرف آب در بخش کشاورزی وجود دارد عدم اعتقاد لازم برای توسعه گلخانه‌های صنعتی به جای سنتی و نیمه صنعتی است به طوری که حجتی اذعان دارد که احداث گلخانه های صنعتی هزینه زیادی برای کشور داشته و مورد توجه ما نیست و به دنبال توسعه گلخانه‌های نیمه صنعتی هستیم. موسوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نیز که در این مراسم حضور داشت درباره تاثیر گلخانه‌ها در بخش کشاورزی گفت: کشت محصولات کشاورزی در گلخانه‌های صنعتی منجر به کاهش 30درصد مصرف حامل‌های انرژی و کاهش 30درصدی نهاده‌ها می‌شود.

این مقام مسئول اظهار کرد که انتقال کشت محصولات گلخانه‌ای سنتی به نیمه صنعتی حدود 75 درصد هزینه تعمیرات، حدود 50 درصد هزینه نیروی کار و در مجموع 40 درصد قیمت تمام شده کشاورزان را کاهش می‌دهد.

وی همچنین یادآورشد که در دو سال اخیر 80 میلیارد تومان تسهیلات برای تبدیل گلخانه‌های سنتی به نیمه صنعتی دراستان تهران هزینه شده است.

به گزارش تسنیم، توسعه گلخانه‌های صنعتی مهم ترین اقدام و در واقع راه نجات کشور از بحران‌های کم آبی است و این قابلیت امکان افزایش تولید محصولات کشاورزی و خود کفایی را برای ما فراهم می‌کند به طوری که براساس تحقیقاتی که اسکندری وزیر کشاورزی دولت نهم انجام داده با توسعه گلخانه های صنعتی امکان تامین غذای 300 میلیون نفر با منابع فعلی آب وجود دارد.

توسعه گلخانه‌های صنعتی و حتی نیمه صنعتی نیاز به حمایتی بالاتر از وزارت جهاد کشاورزی و اختصاص یارنه از سوی دولت دارد. مساعدت‌های لازم برای حضور بخش خصوصی و عزم ملی دراین ارتباط می‌تواند علاوه بر تامین نیاز مواد غذایی در داخل، در صرفه جویی مصرف آب نیز قدم‌های لازم را بردارد

1557
27 مرداد 1394 - 13:21