حمایت سازمان از شرکت های دانش بنیان حوزه کشاورزی و دامپروری

1401-01-21
حمایت سازمان از شرکت های دانش بنیان حوزه کشاورزی و دامپروری


در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و نگاه ویژه معظم له بر بخش کشاورزی ، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران در نظر دارد با همکاری صندوق های پژوهش و فناوری وشتابدهنده های تخصصی دانش بنیان ، از تعداد محدودی از شرکت ها و واحدهای تولیدی که ظرفیت تبدیل شدن به واحدهای بر پایه دانش و فناوری (دانش بنیان) را دارند حمایت مادی ومعنوی نماید.
شایان ذکر است پایش و راستی آزمایی بر اساس تقدم ثبت نام در تمامی زمینه ها ی کشاورزی و کلیه شهرستان های استان بر اساس اولویت و ظرفیت های موجود انجام خواهد شد.

لذا شرکت هایی که دارای شرایط فوق می باشند ، بعد از مطالعه مطالب ذیل میتوانند نسبت به تکمیل فرم بارگذاری شده اقدام نمایند .
حوزه کشاورزی و دامپروری با توجه به اهمیت بسیار بالا، از جمله زمینه هایی است که دریافت گواهی دانش بنیان برای محصولات با دشواری های خاصی مواجه می شود. غالب بودن روش ها و متدهای سنتی این عرصه در کشور و عدم تمایل فعالان این حوزه برای صنعتی شدن، مهمترین موانع سد راه حرکت شرکت ها به سمت ساختارهای دانش بنیان به حساب می آید. شکی نیست که پتانسیل های توسعه دانش در حوزه دام و طیور و همین طور کشت و زرع مهجور مانده اند و توجه بیشتر به این زمینه ها می تواند ارزآوری قابل توجهی برای کشور به دنبال داشته باشد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص این حوزه مطرح کرده است که گرچه کالاهای دانش بنیان در این زمینه غلبه ندارند، اما رسوخ فناوری های برتر و ظهور محصولات دانش بنیان به مرور در آن قابل مشاهده است.
چه شرکت هایی در این حوزه پتانسیل دریافت تأییدیه دانش بنیان را دارند؟
شرکت هایی که در این حوزه متقاضی دریافت تأییدیه هستند، باید محصولی ارائه کنند که دارای ویژگی های مشخصی باشد. اما این ویژگی ها به دلیل عدم غلبه امر دانش بنیانی در میان فعالان حوزه کشاورزی و دامپروری واضح نیستند. در همین راستا، فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان برای شفاف سازی بیشتر محصولات این حوزه آنها را به چند دسته تقسیم کرده است:
مواد اولیه و فرمولاسیون غذایی: این دسته خود به چند گروه از محصولات و خدمات تقسیم می شود که عبارتند از استخراج و سنتز در مقیاس صنعتی (تولید صنعتی اسیدهای آمینه، رنگ های خوراکی طبیعی و آنزیم های گیاهی)، افزودنی های بهبود دهنده خواص عملکردی (شامل طعم دهنده ها، نگهدارنده های طبیعی در مقیاس صنعتی، فرم دهنده های طبیعی در مقیاس صنعتی و بهبوددهنده های صنایع غلات)و فرمولاسیون (شامل فراورده های دارای ویژگی های خاص و نانوکپسول های خوراکی).

حوزه تولیدات گیاهی: شامل دسته های کشت بافت و سلول گیاهی، اصلاح نژاد به روش های نوین و کلاسیک و کود و سموم غیرشیمیایی.
حوزه تولیدات دام، طیور، آبزیان، زنبور عسل و گرده افشان: شامل دسته های خوراک دام با ترکیبات جدید یا پیچیده و اصلاح نژاد دام به روش های کلاسیک و نوین. یکی از محصولات مطرح در این زمینه ویتامین های سنتز شده در گرید دامی و خوراک استاترتر و جانشین گرده زنبور عسل است.
محصولات مبتنی بر میکروارگانیسم: شامل دسته های آفت کش های زیستی با تأیید تست فارمی، محصولات پروبیوتیک و سین بیوتیک ها با تأیید آزمایشات بالینی، استارترها، آنزیم ها، جلبک ها، مخمرها، کودهای بیولوژیک، میکروارگانیسم غربال، جداسازی و شناسایی شده و سویه مهندسی شده.
قابل ذکر است که محصولاتی که در این چهار دسته هم قرار نگیرند، ممکن است بتوانند تأییدیه را دریافت کنند، اما پتانسیل دانش بنیانی این محصولات و احتمال پذیرش آنها توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محل بحث خواهد بود.
گواهی دانش بنیان در این حوزه چه تسهیلاتی ارائه می کند؟
بسته به هدف شرکت در دریافت تأییدیه دانش بنیان، تسهیلات متعددی در اختیار شرکت های دریافت کننده این گواهی قرار می گیرد. بخشی از این تسهیلات مختص محصول هستند (مانند تسهیلات معافیت مالیاتی و گمرکی)، در حالی که بخش دیگری از این تسهیلات به خود شرکت تعلق می گیرد (مانند تسهیلات استقرار و امریه سربازی). شرکت هایی هستند که به دنبال دریافت تأییدیه به منظور بهبود شرایط محل فعالیت و توسعه تجاری کار خود با استفاده از تسهیلات وام یا استقرار هستند، در حالی که ممکن است شرکت های دیگر منحصراً به دنبال معافیت های گمرکی یا مالیاتی باشند. از آنجایی که بیش از 100 نوع برنامه و تسهیلات متفاوت برای شرکت های دریافت کننده تأییدیه فراهم شده است، چگونگی استفاده از این تسهیلات کاملاً به دیدگاه شرکت و شرایط تجاری و اقتصادی کنونی آن بستگی دارد.
برخی از مثال های تسهیلاتی که در این حوزه به شرکت ها تعلق می گیرد عبارتست از:
• تسهیلات معافیت مالیاتی مختص محصولات دانش بنیان شرکت
• تسهیلات معافیت گمرکی مختص محصولات دانش بنیان شرکت
• اعطای امریه سربازی به شرکت دانش بنیان
• استقرار دفاتر شرکت در کاربری های مسکونی تهران
• تسهیلات توسعه بازار
• تخفیف و حق اضافه پخش در آگهی های صدا و سیما
• استفاده از بودجه پژوهشی دستگاه های اجرایی
• تسهیلات صندوق توسعه ملی
• حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی و راه اندازی نمایشگاه های دائمی
این تسهیلات تنها بخشی از تسهیلاتی است که به شرکت های دانش بنیان در این حوزه تعلق می گیرد و بسیاری از این شرکت ها می توانند از طریق فهرست خدمات دانش بنیان موارد مناسب تری برای فرایند عملیاتی خود پیدا کنند.

روند دریافت تأییدیه دانش بنیان در این حوزه به چه صورت است؟
شرکت های متقاضی در این حوزه می توانند با مراجعه به سامانه دانش بنیان و ثبت نام در این سامانه، اقدام به ارسال اطلاعات لازم در خصوص محصول خود برای بررسی و ارزیابی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نمایند. اطلاعات و مدارک اثبات کننده تولید صفر تا صد این محصول در محل شرکت باید از این طریق برای معاونت علمی ارسال گردد. در صورتی که مدارک تکمیل باشد و از غربال اولیه معاونت علمی عبور نماید، وارد مراحل بررسی خواهد شد و یک ارزیاب برای بررسی محصول به شرکت اختصاص می یابد. این ارزیاب موظف است نسبت به بررسی و ارزیابی محصول و تطبیق ویژگی های آن با مدارک ارسالی توسط متقاضی از طریق جلسات حضوری یا آنلاین با تیم فنی شرکت اقدام نماید. گزارش ارزیابی و مدارک ارسال شده قبلی، به عنوان ملاک های اصلی تصمیم گیری سرممیزی فنی برای دریافت یا عدم دریافت تأییدیه شناخته می شوند. در نهایت پس از تصمیم گیری، معاونت علمی نتیجه ارزیابی محصول را به شرکت اعلام و در صورت دریافت تأییدیه این امر را در سامانه استعلام شرکت های دانش بنیان منعکس می کند.
نتیجه گیری
همانطور که دریافتید، دانش بنیان صرفا یک گواهی نامه است که به یک محصول و یا به یک خدمت تمام بومی با تکنولوژی بالا اطلاق می شود. این گواهی مزیت ها و امتیازات بی شماری را به همراه دارد که می توان مهم ترین آن ها را در اینجا پیدا کنید. اما باید به این نکته اشاره کرد که برای اخذ این گواهی باید مراحل و پروسه ای را طی کرد. شبکه دانش بنیان ایران به عنوان یکی از اصلی ترین گروه های مشاوره دانش بنیان در ایران، افتخار دارد تا در مراحل و پروسه اخذ این گواهی همراهی لازم را برای تمامی شرکت ها، موسسات و ادارات مورد نظر همراهی لازم را به عمل آورد.

لطفا فرم ذیل را پر کنید و با عنوان تکمیل فرم دانش بنیان به شماره واتساپ 09365951744 ارسال نمایید.

270
21 فروردین 1401 - 0:00